1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 4- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، elhamerfaniadab@gmail.com
چکیده: (4695 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان قوی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی، تابآوری تحصیلی و احساس تعلّق به مدرسه دانشآموزان ابتدایی شهر همدان میباشد که به مقایسه اثربخشی برنامه فوق در مناطق برخوردار و محروم نیز میپردازد. روش: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و طرح مقایسه گروه های نابرابر انجام شد. 4 کلاس درس (2 کلاس از مناطق محروم و 2 کلاس از مناطق برخوردار) از مدارس پایه پنجم ابتدایی شهر همدان به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در هر منطقه یک کلاس درس در گروه آزمایش و یک کلاس درس در گروه کنترل جایگزین شد. ابتدا پرسشنامههای شایستگی اجتماعی-هیجانی، تابآوری تحصیلی و احساس تعلّق به مدرسه در مرحله پیشآزمون اجرا و بعد از 12 جلسه آموزش برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان قوی در گروههای آزمایش به مدت 3 ماه در هر 4 گروه پرسشنامههای فوق مجدداً به عنوان پسآزمون اجرا گشت. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد شایستگی اجتماعی-هیجانی، تابآوری تحصیلی و احساس تعلّق به مدرسه دانشآموزان گروه آزمایش بیشتر از شایستگی اجتماعی-هیجانی، تابآوری تحصیلی و احساس تعلّق به مدرسه دانشآموزان گروه کنترل میباشد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش برنامه اجتماعی-هیجانی کودکان قوی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی و تابآوری تحصیلی و دانشآموزان منطقه محروم بیشتر از دانشآموزان منطقه برخوردار تأثیر دارد. امّا در متغیّر احساس تعلّق به مدرسه تفاوت معناداری بین دانشآموزان منطقه برخوردار و محروم مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه برنامه کودکان قوی در ایران دارای روایی اجتماعی است؛ بنابراین امید میرود جهت بهبود شایستگی اجتماعی-هیجانی، تابآوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان از این برنامه استفاده شود.