[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 40-32 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون مدل رابطه علّی حمایت اجتماعی ادراک شده و مولفه‌های بهزیستی تحصیلی با میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی
مرتضی مرادی 1، علیرضا حاجی یخچالی2 ، ناصر بهروزی2 ، سیروس عالیپور2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، m65_m80@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (4242 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علّی حمایت اجتماعی ادراک شده با مولفه‌های بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش کار: 341 دانش‌آموز پسر مقطع متوسطه دوم به شکل نمونه‌برداری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس‌های حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمنت و همکاران، 1988)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری صورت گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک‌شده با مولغه‌های ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و مشارکت در امور مدرسه رابطه مثبت و با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی دارد. همچنین حمایت اجتماعی ادراک‌شده از طریق متغیرهای میانجی‌گر باورهای خودکارآمدی قادر به پیش‌بینی مولفه‌های بهزیستی تحصیلی است.
نتیجه‌گیری: بر این اساس می‌توان گفت حمایت‌های اجتماعی از طریق ارتقای باورهای خودکارآمدی تحصیلی به بهبود مولفه‌های بهزیستی تحصیلی کمک می‌کنند. این یافته‌ها بر نقش حمایت‌های اجتماعی در برانگیختن و توانمندسازی افراد جهت دستیابی به بهزیستی در محیط تحصیلی تاکید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی، باورهای خودکارآمدی تحصیلی، بهزیستی تحصیلی
متن کامل [PDF 1176 kb]   (2012 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/3/13 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1397/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, hajiyakhchali A, Behrozi N, Alipour S. The Testing of Model of the Relationship between Perceived Social Support and the of Academic Well-being Components by Mediating the Self-efficacy Beliefs. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :32-40
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1611-fa.html

مرادی مرتضی، حاجی یخچالی علیرضا، بهروزی ناصر، عالیپور سیروس. آزمون مدل رابطه علّی حمایت اجتماعی ادراک شده و مولفه‌های بهزیستی تحصیلی با میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :32-40

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1611-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645