[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 78-87 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان در سازگاری حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه تبریز
داود طهماسب زاده 1، فیروز محمودی2، فاطمه فرج پور بناب3
1- گروه برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، d.tahmaseb@yahoo.com
2- گروه برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (582 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی پنهان از موضوعات اساسی برنامه ریزی درسی است که تاثیرات آن بر دانش، نگرش و رفتار دانشجویان در اغلب موارد از برنامه درسی رسمی بیشتر است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان در سازگاری حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه تبریز انجام یافته است.
روش کار: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 97-96 می‌باشد که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای، 380 نفر برآورد و انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: 1. پرسشنامه محقق ساخته 11 مؤلفه‌ای برنامه درسی پنهان با ضریب پایایی 97/0 و 2. پرسشنامه 2 مؤلفه‌ای و 34 گویه ای سازگاری حرفه‌ای پورکبیریان با ضریب پایایی 93/0 است که روایی پرسشنامه‌ها توسط اساتید گروه علوم تربیتی تأیید شدند. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون t تک نمونه‌ای و ضریب همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین‌های بدست آمده در مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان و سازگاری حرفه‌ای در اغلب موارد بالاتر از میانگین نظری بود. ریشه کانونی هر دو متغیر، از لحاظ آماری معنادار بود که برای ریشه اول ضریب همبستگی 37/0 و برای ریشه دوم 21/0 می‌باشد. بنابراین در ریشه کانونی اول، ابعاد برنامه درسی پنهان 16 درصد، و در ریشه کانونی دوم 5 درصد از تغییرات سازگاری شغلی را تبیین می‌کند.
نتیجه‌گیری: با توجه به شاخص‌های واریانس استخراج شده و همپوشی می‌توان نتیجه گرفت که در ریشه دوم، متغیرهای پیش بین و ملاک ارتباط بسیار ضعیفی با همدیگر دارند و قابل تبیین و تفسیر نیست.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، سازگاری حرفه ای، دانشجویان دانشگاه تبریز
متن کامل [PDF 885 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tahmasebzadeh D, mahmoodi F, farajpor F. The Role of Hidden Curriculum Components in the Professional Adaptation of Tabriz University Students. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4) :78-87
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1613-fa.html

طهماسب زاده داود، محمودی فیروز، فرج پور بناب فاطمه. نقش مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان در سازگاری حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :78-87

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1613-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790