[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مؤلفه های برنامه‌ درسی پنهان در سازگاری حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه تبریز
داود طهماسب زاده 1، فیروز محمودی، فاطمه فرج پور بناب
1- ، d.tahmaseb@yahoo.com
چکیده:   (266 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی پنهان از موضوعات اساسی برنامه ریزی درسی است که تاثیرات آن بر دانش، نگرش و رفتار دانشجویان در اغلب موارد از برنامه درسی رسمی بیشتر است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف ﺑﺮرﺳﻲ نقش مؤلفه های برنامه­ درسی پنهان در سازگاری حرفه­ای دانشجویان دانشگاه تبریز انجام یافته است.
روش ها: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 97-96 می باشد که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 380 نفر برآورد و انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: 1. پرسشنامه محقق ساخته 11 مولفه ای برنامه درسی پنهان با ضریب پایایی 97/0 و 2. پرسشنامه 2 مولفه ای و 34 گویه ای سازگاری حرفه ای پورکبیریان با ضریب پایایی 93/0 است که روایی پرسشنامه­ها توسط اساتید گروه علوم تربیتی تایید شدند. داده­های گردآوری شده با استفاده از آزمونt  تک نمونه ای و ضریب همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین های بدست آمده در مولفه های برنامه درسی پنهان و سازگاری حرفه ای در اغلب موارد بالاتر از میانگین نظری بود. ریشه کانونی هر دو متغیر، از لحاظ آماری معنادار بود که برای ریشه اول ضریب همبستگی 37/0 و برای ریشه دوم 21/0 می­باشد. بنابراین در ریشه کانونی اول، ابعاد برنامه درسی پنهان 16 درصد، و در ریشه کانونی دوم 5 درصد از تغییرات سازگاری شغلی را تبیین می کند.
نتیجه گیری: ، با توجه به شاخص­های واریانس استخراج شده و همپوشی می­­توان نتیجه گرفت که در ریشه دوم، متغیرهای پیش بین و ملاک ارتباط بسیار ضعیفی با همدیگر دارند و قابل تبیین و تفسیر نیست.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، سازگاری حرفه ای، دانشجویان دانشگاه تبریز
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tahmasebzadeh D, mahmoodi F, farajpor F. The role of hidden curriculum components in the professional adaptation of Tabriz University students. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1613-fa.html

طهماسب زاده داود، محمودی فیروز، فرج پور بناب فاطمه. نقش مؤلفه های برنامه‌ درسی پنهان در سازگاری حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه تبریز . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1613-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768