[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب شناسی سیستم یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی (مطالعه موردی دانشکده آموزش پزشکی)
خانم مریم قاسمی1، آقای هاشم فردانش 2، آقای جواد حاتمی1، آقای سلیمان احمدی3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، hfardanesh@yahoo.com
3- دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (93 مشاهده)
مقدمه: فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ظهور شیوه­های نوین آموزش و یادگیری شده است. یادگیری الکترونیکی نیز یکی از شیوه- های نوین یادگیری در عصر حاضر است؛ بنابراین برای کارآمدی نظام یادگیری الکترونیکی باید آسیب­هایی که بر سر راه آن وجود دارد را شناسایی و رفع کرد.
هدف پژوهش: هدف ار این پژوهش حاضر نیز تبیین آسیب­های نظام یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی است.
روش پژوهش: در این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مصاحبه­هایی ساختارمند از دانشجویان مقطع کاشناسی ارشد آموزش الکترونیکی به شیوه هدفمند به عمل آمد. همچنین 20 مقاله و 2 کتاب در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و تحلیل ها تا حد اشباع ادامه یافت. واحد ثبت در این پژوهش مضمون در نظر گرفته شد. در انتهای تحلیل محتوای استقرایی و با مقایسه مستمر کدهای به‌دست‌آمده، 7 مقوله و 35 زیر مقوله پدیدار شدند. مقولات اصلی عبارتند، محتوا، دانشجو، استاد، برنامه ریزی، پشتیبانی، فناورانه، فنی است.
نتایج: با توجه به یافته­های پژوهش، نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه­های آموزش پزشکی به عنوان یک نظام نوین در عرصه آموزش و یادگیری، دارای آسیب­های متعددی است و دانشگاه­های آموزش پزشکی باید سعی کنند تا با شناسایی آسیب­های هر بخش نظام یادگیری الکترونیکی، نسبت به رفع آسیب­ها اقدام نمایند و زمینه پیشرفت این نوع آموزش در علوم پزشکی را فراهم نمایند.
بحث: از این پژوهش می تواند راهنمای عمل مدرسان و طراحان آموزش الکترونیکی برای افزایش اثربخشی دورهای یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی و در نهایت یادگیری مؤثرتر قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آسیب شناسی، یادگیری الکترونیکی، آموزش پزشکی، تحلیل محتوای کیفی
     
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi M G, fardanesh H, hatami J, ahmady S. Pathology of the Electronic Learning System of Medical Education (Case Study of School of Medical Education). Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1618-fa.html

قاسمی مریم، فردانش هاشم، حاتمی جواد، احمدی سلیمان. آسیب شناسی سیستم یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی (مطالعه موردی دانشکده آموزش پزشکی). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1618-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768