[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 52-42 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی و حل مسئله بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم
مهناز صمدیان1 ، شعله لیوارجانی 2، امیر پناه علی1
1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران ، LIVARJANISH@GMAIL.COM
چکیده:   (4151 مشاهده)
 مقدمه: انگیزش و خودکارآمدی اساس یادگیری هستند و از مهمتـرین عوامـل تعیـین کننـده شکسـت یـا موفقیـت دانش آموزان در مدرسه محسوب می شوند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش خود تنظیمی و حل مسئله بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان دختر پایه نهم انجام شد.
روش: این پژوهش شبه­ آزمایشی و از نوع طرح پیش ­آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش ­آموزان دختر پایه نهم شهرستان بناب بودند. در این راستا 45 نفر از دانش­ آموزان دختر پایه نهم دخترانه شهر ستان بناب به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به­ طور تصادفی در هر یک از گروه های­ دوگانه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند­. گروه اول 8 جلسه  آموزش حل مسئله و گروه دوم 8 جلسه  آموزش خود تنظیمی را دریافت  نمودند و گروه سوم (کنترل) نیز همزمان به برنامه های عادی کلاسی خود ادامه دادند. هرسه گروه به پرسشنامه ­های انگیزش تحصیلی والرند و خودکارآمدی مک­ایلروی بانتینگ در مراحل  پیش آزمون  و پس آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ ها از آزمون آماری در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و نرم افزار SPSS.21 استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش حل مسأله و خودتنظیمی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان اثر متفاوت داشته و تاثیر روش  آموزش خودتنظیمی در افزایش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی بیشتر از روش آموزش حل مسئله است.
نتیجه گیری : با توجه به اثربخشی بیشتر  آموزش خودتنظیمی بر افزایش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان نسبت به روش حل مسئله، مشاوران و روانشناسان می­ توانند با انجام  فنون مهارت­ های خودتنظیمی عملا خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان را افزایش دهند.

 
واژه‌های کلیدی: انگیزش تحصیلی، حل مسله، خودکارآمدی، خودتنظیمی
متن کامل [PDF 375 kb]   (1709 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/4/1 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1398/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

samadian M, LIVARJANI S, PANAHALI A. Comparison of Effectiveness of training Self-Regulation and Problem-Solving on Self-Efficacy and Academic motivation of female students in the ninth grade. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (4) :42-52
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1631-fa.html

صمدیان مهناز، لیوارجانی شعله، پناه علی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی و حل مسئله بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (4) :42-52

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1631-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645