:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 159-152 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی تکالیف پروژه محور و تأثیر آن بر سبک یادگیری دانشجویان کارشناسی اتاق عمل عنوان مکرری: طراحی تکالیف پروژه محور و تأثیر آن بر سبک یادگیری
اکرم قهرمانیان1 ، وحید زمانزاده1 ، مژگان لطفی1 ، فرانک جبارزاده 2، عباس داداش زاده1 ، عاطفه اله بخشیان1 ، مهدیه اسمعیل نژاد1
1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ، ایران
2- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ، ایران ، jabbarzadehf@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (4144 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تفاوت سبک‌های یادگیری در فراگیران بهتر است مدرسین، سبک‌های یادگیری فراگیران را تعیین نموده و بر اساس ویژگی‌های هر سبک، روش‌های آموزشی مناسبی را اتخاذ نمایند. در این مطالعه تکالیف پروژه محور به عنوان یک روش هماهنگ با سبک یادگیری جذب کننده و همگرا در تدریس درس فوریتهای پزشکی دانشجویان اتاق عمل طراحی و تأثیر آن بر سبک یادگیری تعیین گردید.
روش کار: در یک مطالعه از نوع دو گروهه شاهد دار، گام‌های طراحی تکالیف پروژه محور بر اساس معیارهای یادگیری پروژه محور، برگرفته از مرور بر متون استخراج و سپس با شرکت 34 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل (10 نفر گروه مداخله و 24 نفر کنترل) تکالیف پروژه محور در کلاس درس ارائه شد. پرسشنامه سبک یادگیری کلب قبل و بعد از اتمام دوره برای سنجش سبک یادگیری دانشجویان مورد استفاده قرارگرفت.
یافته‌ها: بین گروهی که پروژه را ارائه کرده بودند و گروهی که در کلاس حضور داشتند و فقط در بحث شرکت کرده بودند از حیث تغییر در سبک یادگیری، تغییر معنا داری یافت نشد (05/0 < P). همچنین علیرغم اینکه میانگین نمره مربوط به سبک‌های یادگیری در هر دو گروه (ارائه دهنده پروژه و مشارکت کننده در بحث) در تمام مدها افزایش یافته بود اما اختلاف بین قبل و بعد از آموزش در هیچکدام از گروهها معنی دار نبود (05/0 < P).
نتیجه‌گیری: طراحی تکالیف پروژه محور برای دانشجویان اتاق عمل و به عنوان یک روش آموزشی مطابق با سبک یادگیری جذب کننده و همگرا در دانشجویان یاد شده قابل پیاده‌سازی است. سبک یادگیری یک رفتار عادتی است و به نظر می‌رسد تغییر در نوع سبک یادگیری در کوتاه مدت نمی‌تواند حاصل شود. نیاز به انجام مطالعات بیشتر با حجم نمونه بیشتر، محدودیت‌های کمتر و اندازه گیری مکرر پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری پروژه محور، یادگیری حل مساله، سبک یادگیری، دانشجوی اتاق عمل
متن کامل [PDF 1004 kb]   (1860 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1397/4/12 | پذیرش: 1397/6/31 | انتشار: 1397/10/30



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها