:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 186-179 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی (مطالعۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران)
علی گل افشانی1 ، فرشیده ضامنی 2
1- دانشگاه علوم پزشکی مازندران،
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، f_zameni@yahoo.com
چکیده:   (3342 مشاهده)
مقدمه: هزاره سوم با تأکید بر رویکرد آموزش مادام العمر و توجه به اصول یادگیری یونسکو که مبتنی بر بینش ، دانش، توانش و پرورش و بالندگی است. شیوه های آموزش و یادگیری را دگرگون ساخته، و چشم انداز جدیدی را در بحث آموزش و سبک­های یادگیری در جهت خودکارامدی مطرح ساخته است. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ پیمایشی است. جامعۀ آماری 570 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه بر طبق جدول به روش تصادفی طبقه‌ای 234 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری، شامل دو پرسش‌نامه به شرح پرسش‌نامۀ سبک‌های یادگیری و خودکارآمدی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل واریانس یک­راهه، تعقیبی توکی و رگرسیون با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخۀ 20 انجام گرفت.
یافته‌ها: میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. شیوه‌های یادگیری (تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهوم‌سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال) بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تأثیر معناداری دارند و میزان خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان با سبک یادگیری واگرا، بیشتر از سایر سبک‌ها است.
نتیجه‌گیری: پژوهش فوق می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست‌های کلی مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای بازبینی برنامه‌ها و توجه و تمرکز بر برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر سبک یادگیری دانشجویان ایجاد کند و از این طریق موجبات بهبود عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را فراهم سازد.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهوم‌سازی انتزاعی، آزمایشگری فعال
متن کامل [PDF 483 kb]   (1340 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/4/31 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1399/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها