تأثیر سبکهای یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی (مطالعۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران)
|
علی گل افشانی1 ، فرشیده ضامنی 2 |
1- دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، f_zameni@yahoo.com |
|
چکیده: (3342 مشاهده) |
مقدمه: هزاره سوم با تأکید بر رویکرد آموزش مادام العمر و توجه به اصول یادگیری یونسکو که مبتنی بر بینش ، دانش، توانش و پرورش و بالندگی است. شیوه های آموزش و یادگیری را دگرگون ساخته، و چشم انداز جدیدی را در بحث آموزش و سبکهای یادگیری در جهت خودکارامدی مطرح ساخته است. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبکهای یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ پیمایشی است. جامعۀ آماری 570 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه بر طبق جدول به روش تصادفی طبقهای 234 نفر انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، شامل دو پرسشنامه به شرح پرسشنامۀ سبکهای یادگیری و خودکارآمدی بود. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه، تعقیبی توکی و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 20 انجام گرفت.
یافتهها: میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. شیوههای یادگیری (تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال) بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین سبکهای یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تأثیر معناداری دارند و میزان خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان با سبک یادگیری واگرا، بیشتر از سایر سبکها است.
نتیجهگیری: پژوهش فوق میتواند چشمانداز جدیدی در راستای تغییر سیاستهای کلی مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای بازبینی برنامهها و توجه و تمرکز بر برنامهریزیهای مبتنی بر سبک یادگیری دانشجویان ایجاد کند و از این طریق موجبات بهبود عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را فراهم سازد. |
|
واژههای کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهومسازی انتزاعی، آزمایشگری فعال |
|
متن کامل [PDF 483 kb]
(1340 دریافت)
|
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی دریافت: 1397/4/31 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1399/6/1
|
|
|
|