|
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری
|
زهره ریاضی*  |
| گروه مدیریت، واحد سپیدان، دانشگاه آزاد اسلامی، سپیدان، ایران ، spss.computer2010@gmail.com |
|
|
چکیده: (6073 مشاهده) |
مقدمه: بررسی اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری به دلیل تأثیر بر آینده شغلی آنها اهمیت زیادی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه-تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شهر شیراز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روش آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی آموزش دید. گروهها به پرسشنامههای اضطراب امتحان اهواز و عملکرد تحصیلی درتاج در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-22 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی باعث کاهش اضطراب امتحان (001/0 > P، 283/39 = F) و افزایش عملکرد تحصیلی (001/0 > P، 190/24 = F) دانشجویان پرستاری شد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. بنابراین مشاوران و روانشناسان برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری میتوانند از روش آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی استفاده کنند. |
|
| واژههای کلیدی: راهبردهای یادگیری، شناختی و فراشناختی، اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی، دانشجویان پرستاری |
|
|
متن کامل [PDF 1047 kb]
(1866 دریافت)
|
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
|
|
|
|
|
|