مقایسه تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396
|
سمانه نجفی1 ، هادی ابراهیمیان1 ، حامد خسروجردی1 ، سعید بایگی1 ، نجمه ابراهیمی 2 |
1- دانشگاه علوم پزشکی گناباد 2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، ebrahimi.n67@gmail.com |
|
چکیده: (2329 مشاهده) |
مقدمه: تفکر انتقادی منجر به ایجاد انگیزه جهت یادگیری، کسب مهارت های حل مساله، تصمیم گیری و خلاقیت میگردد. این مطالعه با هدف مقایسه تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق
دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396 انجام شد.
روش ها: دراین مطالعه ی تحلیلی- مقطعی، جامعه آماری تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد و مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 بودند. روش نمونه گیری برای دانشجویان غیرمحقق به روش طبقه ای و برای دانشجویان محقق به روش سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه سبک یادگیری وارک بود. دادهها در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 با آزمونهای t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و با لحاظ سطح معناداری کمتر از 05/0 تحلیل شد.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد مقایسه میانگین تفکر انتقادی در دو گروه دانشجویان محقق و غیرمحقق تفاوت آماری معناداری داشت (05/0P<). همچنین مقایسه میانگین سبک های یادگیری در دو گروه(05/0P<) به جز در سبک دیداری در سایر انواع سبکها رابطه آماری معناداری مشاهده شد (05/0P>). [m1]
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد دانشجویان محقق در مقایسه با دانشجویان غیرمحقق از تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند و سبکهای یادگیری فعالتری داشتند شاید بتوان گرایش به فعالیتهای پژوهشی را عاملی برای این مهم دانست. توجه بیشتر مسئولین آموزشی و پژوهشی به تشویق دانشجویان به فعالیت های پژوهشی و فراهم کردن زمینه برای این امر می تواند به توسعه تفکر انتقادی و استفاده موثر از سبک های یادگیری کمک کند.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، سبک یادگیری، دانشجوی محقق، دانشجوی غیرمحقق |
|
متن کامل [PDF 464 kb]
(1055 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
پژوهش در آموزش علوم پزشکی دریافت: 1397/5/10 | پذیرش: 1398/1/31 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|