[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 124-114 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش وارونه(معکوس) بر ماهیت علم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم در درس زیست شناسی شهر تبریز
فیروز محمودی 1، اسکندر فتحی آذر2 ، رحیم بدری گرگری3 ، مرضیه سرداری4
1- دانشیار برنامه درسی.تبریز.دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. ، firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
2- استاد آموزش علوم. تبریز. دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
3- استاد روان شناسی تربیتی. دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
4- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی. دانشگاه سراسری تبریز.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
چکیده:   (3451 مشاهده)
مقدمه: امروزه فناوری­ های جدید به عنوان یک بخش مهم و جدایی ناپذیر از مجموعه آموزشی، فرصت­ های منحصر به فردی برای معلمان در جهت بکارگیری شیوه­ های مختلف آموزشی برای یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان ایجاد کرده اند. هدف کلی از انجام این پژوهش تاثیر روش وارونه بر ماهیت علم و پیشرفت تحصیلی می باشد.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهرستان تبریز در سال تحصیلی96-95 می باشد.حجم نمونه متشکل از 44 دانش آموز پایه دهم بود که به کمک روش خوشه­ ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند که 22 نفر آنها در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه کنترل انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه ماهیت علم و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته در درس زیست شناسی بود.
یافته ­ها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش که با روش سبک وارونه آموزش دیده اند نسبت به گروه کنترل که با روش مرسوم آموزش دیده بودند بطور معناداری بالاتر بود. نتایج نشان داد که تاثیر روش وارونه بر ماهیت علم معنی دار نبود و تفاوتی بین گروه آزمایش و کنترل وجود نداشت.
نتایج: براساس نتایج بدست آمده می­ توان بر اهمیت روش وارونه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اشاره کرد چرا که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان که با روش سبک وارونه آموزش دیده ­اند بالاتر بود ولی تاثیر روش وارونه بر ماهیت علم معنی دار نبود .
واژه‌های کلیدی: روش تدریس وارونه، ماهیت علم، درس زیست شناسی، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 367 kb]   (1042 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1397/5/13 | پذیرش: 1397/9/20 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahmoodi F, fathi azar E, badri gargari R, sardari M. The effect of the flippingclassroom learning method on the nature of science and educational achievement of the female students of grade 10 in biology course in Tabriz city.. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (3) :114-124
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1678-fa.html

محمودی فیروز، فتحی آذر اسکندر، بدری گرگری رحیم، سرداری مرضیه. تاثیر روش وارونه(معکوس) بر ماهیت علم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم در درس زیست شناسی شهر تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (3) :114-124

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1678-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645