1- واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران 2- گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران ، beikzad_jafar@yahoo.com 3- گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده: (4080 مشاهده)
مقدمه: فرایند جذب در کشورهای جهانسوم و توسعهیافته، از ابعاد مغفول در نظام آموزش عالی و آموزشوپرورش هستند. تحقیقات مختلف در جهان نشان میدهد که اگر جذب افراد برای شغل معلمی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای باشد، به پیشبرد اقتصاد و توسعه میانجامد. روش کار: این مطالعۀ کیفی، در بهمن 1396 با رویکرد پدیدارشناسی، بر روی 18 متخصص عرصۀ تعلیم و تربیت و مدیریت منابع انسانی، به روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع دادهها انجام شد. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با گروههای کانونی بود. تمام مصاحبهها ضبط و سپس دستنویس و تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: با تحلیل و ادغام مؤلفههای اصلی، یک مؤلفۀ اصلی و 57 مؤلفۀ فرعی شناسایی شدند. بعضی از مضمونهای فرعی انتخابشده عبارتاند از: استخدام نکردن در بدو ورود، اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهی صلاحیت، ارزشیابی و نظارت بر فرایند آموزش بهصورت عملی و نظری، ارزشیابی اثربخشی دورههای کارورزی، تألیف کتابهای ویژه دانشگاه فرهنگیان، تأسیس کتابخانه الکترونیک، اعزام به خارج از کشور، مدیریت هوشمند کلاس، بهرهمندی از تجارب جهانی، شایستگیهای ادراکی و فناوری، توجه به tpck، تغییر آموزگار آموزشمحور به پژوهشمحور، پیادهسازی منتورینگ در آموزش، عدم اجرای سیستم پاداش در آموزشوپرورش، جرئتورزی و فنبیان، مهارت شناخت رفتارهای نابهنجار کودک و نوجوان، مهارت ایجاد رفتار مطلوب در کودکان، مهارت ارتقاء تمرکز و دقت، طراحی سیستم مطلوب ارزشیابی از دانشجویان و نظارت بر این ارزشیابی، و دانش هیورستیک. نتیجهگیری: از 57 محور بهدستآمده، اهمیت و توجه به اخذ آزمون پایان دوره و صدور گواهی صلاحیت پاسخهای مصاحبهشوندگان، از مهمترین مؤلفههایی هستند که باید در ارتقاء شایستگی حرفهای دانشجو- معلمان در فرایند آموزش بدانها توجه کرد.