یررسی رابطه بین باورهای خوداثربخش، اهداف پیشرفت و استراتژی های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
|
علی افشاری |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران. ، aliafshari.psy@gmail.com |
|
چکیده: (3461 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای خوداثربخش، اهداف پیشرفت و استراتژی های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان منطقه یک تبریز در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد1400 نفر میباشد. از جامعه مذکور تعداد 300 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب گردید. سپس پرسشنامه ی راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری، پرسشنامه اهداف پیشرفت و پرسشنامه باورهای خوداثربخش بر روی دانش آموزان اجرا شد. همچنین برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده از معدل آنها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد، بین باورهای خوداثربخش با استراتژی های یادگیری (0/446r = )، بین باورهای خوداثربخش با پیشرفت تحصیلی (0/582r = )، بین اهداف پیشرفت با استراتژی های یادگیری (0/752r = ) و بین اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی(0/389r = ) رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که باورهای خوداثربخش، اهداف پیشرفت و استراتژی های یادگیری می توانند پیشرفت تحصیلی را به طور معناداری پیش بینی نمایند (0/01>p).
نتیجه گیری: استفاده از یافته های این پژوهش می تواند در تدریس در مراکز آموزشی موثر بوده، و بهره گیری از این یافته ها می تواند در جهت رفع مشکلات تحصیلی دانش پژوهان تاثیرگذار باشد. |
|
واژههای کلیدی: خوداثربخش، اهداف پیشرفت، استراتژی های یادگیری، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 287 kb]
(1374 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
تعامل دانشجویان با آموزش دریافت: 1397/6/19 | پذیرش: 1397/10/30 | انتشار: 1398/7/10
|
|
|
|