[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1399 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 96-90 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صلاحیت بالینی مدرسین سطوح مختلف پرستاری از دیدگاه دانشجویان
جواد دهقان نژاد1 ، مژگان لطفی1 ، سوسن ولیزاده1 ، عباس داداش زاده1 ، مصطفی بافنده زنده 2
1- علوم پزشکی تبریز
2- علوم پزشکس تبریز ، bafandehzendeh@gmail.com
چکیده:   (2814 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی، بخش اعظم آموزش های پرستاری را شکل می دهد و داشتن صلاحیت بالینی مدرسین، عامل مهم در انتقال دانش، مهارت و نگرش به دانشجویان است. تنوع سطوح مربیان و نبود روش آموزشی بالینی یکسان باعث شده هر مربی بر اساس توانمندی خود عمل کند لذا بررسی صلاحیت بالینی مدرسین ضروری به نظر می‌رسد.
روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 165 دانشجوی پرستاری و اتاق عمل انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ای دوبخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و ویژگی‌های صلاحیت بالینی بود که در پنج حیطه شامل ویژگی های فردی، روابط بین فردی، مهارت های آموزشی، ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی طراحی‌شده بود. دامنه امتیاز از صفرتا شش بود و جهت تجزیه‌وتحلیل داده ها از نرم‌افزارspas  استفاده شد.
یافته‌ها: یافته ها نشان داد میانگین سنی دانشجویان 5.9±21 بود. میانگین کل نمره کسب‌شده برای صلاحیت بالینی اساتید دکتری پرستاری (1.1±  5.1) ، دانشجویان دکتری (1.1± 4.7)، مربیان (1.2± 4.48) و همکار بیمارستانی (1.3± 4.41) بود. و64.5 % از دانشجویان داشتن مدرس بالینی در سطح دکتری را ترجیح می‌دهند. در حیطه صلاحیت بالینی بیشترین امتیاز مربوط به ویژگی های فردی و کمترین امتیاز در نحوه ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی بود.
نتیجه‌گیری: اساتید دکتری پرستاری از نظر دانشجویان نسبت به بقیه مدرسان از صلاحیت بالینی بهتری برخوردار هستند و افزایش مدرسان دکتری مستقر در بالین می تواند در بهبود آموزش بالینی مؤثر باشد. همچنین برنامه‌ریزی در مورد نحوه ارزشیابی بالینی یکسان و افزایش قدرت مدیریتی، باعث ارتقای صلاحیت بالینی مدرسین می شود. 
واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، مدرسین پرستاری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 458 kb]   (798 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/6/19 | پذیرش: 1397/11/24 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghannejad J, lotfy M, valizadeh S, dadashzadeh A, bafandeh zendeh M. Evaluating clinical competency of nursing instructors of different levels from students’ point of view. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (2) :90-96
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1726-fa.html

دهقان نژاد جواد، لطفی مژگان، ولیزاده سوسن، داداش زاده عباس، بافنده زنده مصطفی. بررسی صلاحیت بالینی مدرسین سطوح مختلف پرستاری از دیدگاه دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (2) :90-96

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1726-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645