مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاههای ایران و ییل
|
طیبه علی آبادی1 ، منیر نوبهار 2، حسن بابامحمدی1 |
1- علوم پزشکی سمنان 2- دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، Nobahar43@semums.ac.ir |
|
چکیده: (3556 مشاهده) |
مقدمه: دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اجتماعی و تولید دانش دارند. تولید نیروی کار واجد شرایط جهت تولید دانش عمدتا از طریق برنامههای دکترا در دانشگاهها صورت میگیرد. فارغ التحصیلان دکتری پرستاری به عنوان عامل پیشبرد علم پرستاری، مشاوران حرفه و آموزش دهنده محققان آینده پرستاری هستند. برنامههای درسی در ایفای بهتر این وظایف نقش دارند؛ لذا، شناخت نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی کشورمان ضروری به نظر میرسد؛ بنابراین هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی دوره دکتری پرستاری در ایران با دانشگاه ییل بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تطبیقی است که در سال 1397 انجام شد. پس از دریافت برنامه درسی دوره دکتری ایران و دانشگاه ییل از سایتهای معتبر مرتبط مقایسه با استفاده از الگوی Beredy انجام شد. این الگو از روشهای مطالعات تطبیقی است که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را شامل میشود.
یافته ها: علیرغم برخی شباهتها در نحوه پذیرش، توجه به خدمت عادلانه و تساوی حقوق، جامعه محور بودن حرفه پرستاری، بیان صلاحیتها، تفاوتهایی نیز در برگزاری سمینارهایی در راستای پایاننامه، بالینی بودن اعضا هیات علمی، داشتن برنامه عملیاتی، بسترسازی جهت تحقق رسالت و چشم انداز، دارا بودن دوره Doctor of Nursing Practice، واحدهای درسی بین دانشکده ییل و ایران دیده شد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که برنامه آموزشی دکتری پرستاری با اعمال تغییراتی در نحوه پذیرش، استراتژی اجرایی آموزشی، تدوین برنامه عملیاتی و واحدهای درسی باید گامهایی در تحقق رسالت، چشم انداز و در نهایت رشد و تعالی سیستم آموزش پرستاری بردارد |
|
واژههای کلیدی: مقایسه تطبیقی، برنامه آموزشی، دکتری پرستاری، ایران، ییل |
|
متن کامل [PDF 1030 kb]
(1252 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1397/6/28 | پذیرش: 1397/10/29 | انتشار: 1398/4/22
|
|
|
|