:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 192-187 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و اولویت بندی اثربخشی آموزش بیماران حین بستری-مطالعه توصیفی : بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم(عج) در سال ۱۳۹۶
نرگس بیاضیان1 ، هادی رزقی شیرسوار
1- ، narcisbayazian@yahoo.com
چکیده:   (3770 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران می­باشد. موانع زیادی در آموزش به بیمار و عوامل مدیریتی در اجرای آن وجود دارد. بررسی تاثیر آموزش، جزو موارد مهم فرآیند آموزش به بیمار محسوب می­گردد که نیاز به برنامه­ریزی خاص و کنترل و ارزیابی­های مکرر دارد. مطالعه موانع آموزش به بیمار از دیـد بیمـاران بـستری و پرستاران شاغل و تاکید بر امر آموزش به بیمار و اثربخشی آموزش­های ارائه­شده به بیماران ضروری به نظر می­رسد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران بستری و تعیین اولویت­بندی این عوامل طراحی شد.
روشها: این مطالعه از نوع کاربردی است و بصورت مقطعی در بازه زمانی شهریور تا بهمن ۱۳۹۶ در بیمارستان بقیه­الله(عج) اجرا شده­است. با توجه به محدود بودن جامعه هدف، ۱۶۸ نمونه برای این مطالعه تعیین شد که بصورت نمونه­گیری تصادفی وارد مطالعه شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران و پرسشنامه چک لیست ارزشیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار و مددجو می­باشد. رگرسیون Backward در این تحقیق برای تعیین عوامل موثر بر اثربخشی آموزش استفاده­شد.یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان داد که هر دو روش کار-محور با سطح معنی داری (۰۱/۰> p) از روش سنتی دستوری-ترجمه بهتر نتیجه داده اند. در مقایسه دو روش کار-محور با یکدیگر، روش تعاملی-مشارکتی از روش معمولی در ارتباط با خودکارآمدی بهتر عمل کرد (۰۱/۰> p) ولی در مورد مانع نگرشی، علیرغم اختلاف ۵ نمره¬ای در میانگین دو گروه به نفع روش تعاملی-مشارکتی در دادن نگرش مثبت، به لحاظ آماری تفاوت معنی¬داری مشاهده نشد (۲۶۶/۰ > p).
نتیجه‌گیری: این مطالعه بر روی ۱۶۸ نفر اجرا شد. ۷۹ نفر مرد (۴۷٪) و ۸۹ نفر زن (۵۳٪) هستند. ۴۱.۷٪ از شرکت کنندگان کمتر از ۴۰ سال سن و مدرک تحصیلی ۶۹٪ از شرکت­کنندگان نیز لیسانس است. نتایج نشان­داد که تمامی سازه­ها بر روی نمره ارزیابی اثر معنی­دار (05/0>P) آماری نشان­دادند.
واژه‌های کلیدی: اثربخشی، عوامل اثربخشی، بیماران بستری، امکانات آموزش به بیمار
متن کامل [PDF 458 kb]   (1298 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/7/1 | پذیرش: 1397/10/29 | انتشار: 1399/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها