[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 167-160 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری استرس تحصیلی
سید مهدی پورسید1 ، فرهاد خرمائی 2
1- بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، khormaei@shirazu.ac.ir
چکیده:   (4421 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روان‌شناسی تربیتی به این باور رسیده‌اند که انتظارات و باورهای دانش‌آموزان پیرامون توانایی‌هایشان نقشی کلیدی در موفقیت تحصیلی آنان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری استرس تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که از این تعداد 474 دانش‌آموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه استرس تحصیلی پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار AMOS تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج اثر مستقیم توافق‌پذیری و گشودگی به تجربه بر خودکارآمدی تحصیلی و اثر مستقیم روان‌نژندگرایی، وظیفه‌گرایی و گشودگی به تجربه بر استرس تحصیلی و همچنین اثر استرس تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی را مورد تأیید قرار داد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس تحصیلی نقش واسطه‌ای بین ویژگی‌های شخصیتی وظیفه‌گرایی، گشودگی به تجربه و روان‌نژندگرایی و خودکارآمدی تحصیلی دارد.
نتیجه‌گیری: در مجموع می‌توان گفت که ویژگی‌های شخصیتی با کاهش استرس تحصیلی در مواجهه با مسائل استرس‌زا به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان منجر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، ویژگی های شخصیتی، استرس تحصیلی
متن کامل [PDF 1050 kb]   (1313 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/7/29 | پذیرش: 1397/9/25 | انتشار: 1398/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorseyed S M, Khormaei F. The explanation of academic self-efficacy based on personality traits with mediating academic stress. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :160-167
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1780-fa.html

پورسید سید مهدی، خرمائی فرهاد. تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری استرس تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :160-167

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1780-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645