1- بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 2- بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، khormaei@shirazu.ac.ir
چکیده: (4421 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی تربیتی به این باور رسیدهاند که انتظارات و باورهای دانشآموزان پیرامون تواناییهایشان نقشی کلیدی در موفقیت تحصیلی آنان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری استرس تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که از این تعداد 474 دانشآموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه استرس تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS تحلیل شد. یافتهها: نتایج اثر مستقیم توافقپذیری و گشودگی به تجربه بر خودکارآمدی تحصیلی و اثر مستقیم رواننژندگرایی، وظیفهگرایی و گشودگی به تجربه بر استرس تحصیلی و همچنین اثر استرس تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی را مورد تأیید قرار داد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس تحصیلی نقش واسطهای بین ویژگیهای شخصیتی وظیفهگرایی، گشودگی به تجربه و رواننژندگرایی و خودکارآمدی تحصیلی دارد. نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت که ویژگیهای شخصیتی با کاهش استرس تحصیلی در مواجهه با مسائل استرسزا به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان منجر میشود.
Poorseyed S M, Khormaei F. The explanation of academic self-efficacy based on personality traits with mediating academic stress. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :160-167 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1780-fa.html
پورسید سید مهدی، خرمائی فرهاد. تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری استرس تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :160-167