[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 22-16 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر بین فردی بر نظم بخشی شناختی- هیجانی، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان‌شناختی دردانشجویان پرستاری
سحر صفرزاده
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، safarzadeh1152@yahoo.com
چکیده:   (4943 مشاهده)
مقدمه: دوران دانشجویی دوره‌ای است که می‌تواند افراد را با چالشهای اضطراب آور همراه کند و بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد، از این رو آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بین فردی می‌تواند این دوره را موثرتر نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر بین فردی بر نظم بخشی شناختی- هیجانی، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان‌شناختی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بودند و 40 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تنظیم شناختی- هیجانی، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان شناختی استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش ارتباط مؤثر بین فردی دریافت کردند.
یافته‌ها: تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که میانگین نمرات نظم‌بخشی‌شناختی‌هیجانی سازگار (14/21 = F، 0004/0 = Pنظم‌بخشی‌شناختی‌هیجانی ناسازگار (75/16 = F، 004/0 = P)، سرزندگی تحصیلی (11/32 = F، 002/0 = P) و سرسختی روان‌شناختی (77/14 = F، 001/0 = P) در پیش آزمون و پس آزمون دو گروه تفاوت معنی داری داشتند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش ارتباط مؤثر بین فردی بر افزایش نظم‌بخشی‌شناختی هیجانی سازگارانه، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان‌شناختی و کاهش نظم‌بخشی‌شناختی هیجانی ناسازگارانه دانشجویان پرستاری تأثیر دارد. بر این اساس متخصصان آموزش و پرورش باید بر مبنای این یافته در جهت رشد سلامت روان دانشجویان به تعلیم مهارت‌های ارتباط بین فردی به عنوان برنامه درسی توجه کنند.
واژه‌های کلیدی: ارتباط مؤثر بین فردی، نظم بخشی شناختی-هیجانی، سرزندگی تحصیلی، سرسختی روان شناختی.
متن کامل [PDF 1030 kb]   (1231 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/8/11 | پذیرش: 1397/9/28 | انتشار: 1398/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarzadeh S. The Effectiveness of Effective Interpersonal Communication training on Cognitive-Emotional Regulation, Academic Vitality and Psychological Hardiness of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :16-22
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1800-fa.html

صفرزاده سحر. اثربخشی آموزش ارتباط مؤثر بین فردی بر نظم بخشی شناختی- هیجانی، سرزندگی تحصیلی و سرسختی روان‌شناختی دردانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :16-22

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1800-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645