:: دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 37-28 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ی هوش موفق و تمایزیافتگی خود با رضایت از زندگی
سپیده روشن ضمیر نیکو 1، محمد آزاد عبدالله پور2
1- ، s.r.nikou@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
چکیده:   (2062 مشاهده)
مقدمه: امروزه رضایت از زندگی یادگیرندگان و شناسایی عوامل مرتبط با آن در کانون توجه مطالعات مرتبط با آموزش و پرورش مثبت گرا قرار دارد. به دلیل اهمیت پیش­بینی­کننده­های رضایت، پژوهش حاضر بررسی رابطه­ی تمایزیافتگی خود و هوش موفق با رضایت از زندگی یادگیرندگان را مورد بررسی قرار داده است.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ارومیه بودکه 1800 نفر بودند و 318 نفر به روش خوشه­ای چندمرحله‌ای مطابق جدول مورگان انتخاب گردیدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش‌نامه­های رضایت از زندگی داینر و همکاران، تمایزیافتگی خود اسکورون و اشمیت و هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش همبستگی و رگرسیون هم­زمان بهره گرفته شد.
یافته‌ها: خرده‌مقیاس­های واکنش­پذیری عاطفی و گسلش عاطفی به ترتیب با ضرایب همبستگی 370/0- و 310/0- با رضایت از زندگی رابطه­ معکوس دارند. ضریب همبستگی بین خرده‌مقیاس­های هوش موفق شامل هوش تحلیلی، هوش خلاق و هوش عملی با رضایت از زندگی به ترتیب برابر 418/0، 561/0 و 483/0 بوده که نشان­گر وجود رابطه­ی­ مثبت با رضایت از زندگی می­باشند.
نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد که مؤلفه­های تمایزیافتگی خود و خرده‌مقیاس‌های هوش موفق توان پیش‌بینی‌کنندگی معنادار رضایت از زندگی را دارا هستند.
واژه‌های کلیدی: رضایت از زندگی، تمایزیافتگی خود، هوش موفق
متن کامل [PDF 1119 kb]   (562 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1397/8/28 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1400/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها