:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 193-189 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بالینی به روش مبتنی بر شواهد بر کیفیت مراقبت از بیماران و رضایت آنان
فرح مادرشاهیان1 ، محسن حسن آبادی2 ، سهیلا خزاعی3
1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، f_madarshahian@yahoo.com
2- گروه بهداشت عمومی و جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت، وزارت بهداشت، تهران، ایران
چکیده:   (24745 مشاهده)

  اهداف: مراقبت مبتنی بر شواهد، فرآیندی است که طی آن پرستار می ‌تواند با استفاده از شواهد به‌دست‌آمده از تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و شرایط بیمار، تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید. امروزه آموزش مبتنی بر شواهد نیز با هدف استفاده جدی، صریح و عقلانی از بهترین شواهد رایج به‌منظور تصمیم‌گیری، در آموزش رشته پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر آموزش بالینی به روش مبتنی بر شواهد، بر کیفیت مراقبت بالینی بیماران انجام شد.

  روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی که در سال 1389 در جامعه آماری دانشجویان رشته پرستاری انجام شد، 40 دانشجوی ترم هفتم رشته پرستاری با نمونه‌گیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. دو گروه براساس مراقبت‌های معمول سنتی و دو گروه براساس مراقبت مبتنی بر شواهد به‌طور یکسان توسط یک مربی عضو هیات علمی تحت مداخله آموزشی قرار گرفتند و هر گروه یک هفته کارآموزی را گذراندند. داده‌ها پس از جمع‌آوری، با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 با آزمون‌های آماری مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد.

  یافته‌ها: میانگین نمرات حیطه‌های مراقبت از بیماران در دانشجویان گروه مبتنی بر شواهد 0/6 ± 0/80 و در گروه سنتی 5/4 ± 67/73 بود. میانگین سطح آگاهی در گروه مبتنی بر شواهد قبل و بعد از مطالعه به‌ترتیب 47/15 ± 45/58 و 91/10 ± 8/71 و در گروه سنتی به‌ترتیب 8/15 ± 05/59 و 89/13 ± 8/67 بود.

  نتیجه‌گیری: به‌کارگیری آموزش مبتنی بر شواهد در مراقبت‌های بالینی پرستاری نه‌تنها به اندازه آموزش سنتی موثر است، بلکه موجب ارتقای دانش، مهارت‌ها و مراقبت‌های با کیفیت بالا می‌شود.

واژه‌های کلیدی: پرستاری مبتنی بر شواهد، دانشجویان، پرستاری، مراقبت از بیمار، آموزش، رضایت بیمار
متن کامل [PDF 209 kb]   (7528 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/7/5 | پذیرش: 1390/7/24 | انتشار: 1390/10/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها