[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 37-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌یابی علّی تاب‌آوری آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
مهدی یوسف وند 1، عزت اله قدمپور2 ، هانیه یاوری3 ، آرزو آزادی4 ، آرمان آج5
1- دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران ، ghadampour.e@yahoo.com
2- دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
3- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران
5- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
چکیده:   (4612 مشاهده)
مقدمه: تاب‌آوری آموزشی از جمله عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج آموزشی تأثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل تاب‌آوری آموزشی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. نمونه مطالعه را 433 دانشجوی کارشناسی تشکیل می‌دادند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده مرحله‌ای و از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدند. پرسشنامه‌های جهت‌گیری مذهبی، خوش‌بینی آموزشی، درگیری آموزشی و تاب‌آوری آموزشی توسط شرکت‌کنندگان تکمیل گردید. داده‌ها به‌وسیله تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل اولیه از برازش مطلوبی برخوردار است. در این مطالعه همه مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بجز مسیر مستقیم جهت‌گیری مذهبی بر درگیری آموزشی، معنادار بودند.
نتیجه‌گیری: بنابراین، در تدوین برنامه‌های آموزشی جهت بررسی وضعیت تاب‌آوری آموزشی بهتر است که جهت‌گیری مذهبی، درگیری آموزشی و خوش‌بینی آموزشی مورد اهداف بررسی قرار بگیرند.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه ­ها: مدل، تاب­ آوری آموزشی، جهت­ گیری مذهبی، خوش­بینی آموزشی، درگیری آموزشی
متن کامل [PDF 1065 kb]   (1241 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/10/19 | پذیرش: 1397/10/30 | انتشار: 1398/2/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefvand M, Ghadampour E, Yavari H, Azadi A, Aaj A. The Modeling of Educational resiliency in Students of Lorestan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :29-37
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1898-fa.html

یوسف وند مهدی، قدمپور عزت اله، یاوری هانیه، آزادی آرزو، آج آرمان. مدل‌یابی علّی تاب‌آوری آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :29-37

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1898-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645