1- دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران ، ghadampour.e@yahoo.com 2- دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران 3- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران 5- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
چکیده: (4623 مشاهده)
مقدمه: تابآوری آموزشی از جمله عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج آموزشی تأثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل تابآوری آموزشی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. روش کار: روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. نمونه مطالعه را 433 دانشجوی کارشناسی تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده مرحلهای و از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدند. پرسشنامههای جهتگیری مذهبی، خوشبینی آموزشی، درگیری آموزشی و تابآوری آموزشی توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. دادهها بهوسیله تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل اولیه از برازش مطلوبی برخوردار است. در این مطالعه همه مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بجز مسیر مستقیم جهتگیری مذهبی بر درگیری آموزشی، معنادار بودند. نتیجهگیری: بنابراین، در تدوین برنامههای آموزشی جهت بررسی وضعیت تابآوری آموزشی بهتر است که جهتگیری مذهبی، درگیری آموزشی و خوشبینی آموزشی مورد اهداف بررسی قرار بگیرند.