|
تاثیر مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلری بر ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی دانشجویان
|
اله نظر علی صوفی*1 ، احمد میرگل2  |
1- پردیس رسالت ، alisofi230@gmail.com 2- دانشگاه پیام نور |
|
|
چکیده: (3046 مشاهده) |
مقدمه: برخورداری دانشجویان از سرمایه روانشناختی با پیامدهای مثبت زیادی همراه است. سرمایه روانشناختی، عاملی مهم در کاهش فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانشجویان و نیز افزایش اشتیاق تحصیلی به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر، تاثیر مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلری بر ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی(شامل امیدواری، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) در دانشجویان بود.
روش ها: پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه بود.. به منظور انجام پژوهش، از بین کلیه دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان، پردیس دخترانه رسالت شهر زاهدان در سال تحصیلی98- 97 که در پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز(2007) نمرات پایینی گرفته بودند، نمونه ای هدفمند به حجم 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) جاگماری شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه90 دقیقهای تحت مداخله آموزشی-درمانی بر اساس رویکرد آدلر-درایکورس-شوناکر قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزش، آزمودنی های هر دو گروه آزمایش و کنترل در معرض پس آزمون و یک ماه بعد، تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند. . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره(مانکوا) و تک متغیره(آنکوا) با استفاده از نرم افزار SPSS_23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرههای ابعاد سرمایه روانشناختی شامل امیدواری، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی در گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری در قیاس با گروه کنترل به طور معناداری افزایشیافته است که نشاندهنده بهبود سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش تحت مداخله آموزشی بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلر- درایکورس- شوناکر می تواند در بهبود سرمایه روان شناختی دانشجویان موثر باشد. |
|
| واژههای کلیدی: مداخله آموزشی- درمانی، رویکرد آدلری، سرمایه روانشناختی، دانشجویان، دانشگاه |
|
|
متن کامل [PDF 1231 kb]
(1119 دریافت)
|
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
|
|
|
|
|
|