تبیین تجربیات متخصصین تعلیم و تربیت از موانع موجود در سطوح برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران
|
خدیجه احمدی 1، شهرام رنجدوست2 ، محمد عظیمی3 |
1- گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران ، dr.ranjdoust@yahoo.com 2- گروه برنامه ریزی درسی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران 3- گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، شهر تبریز ، کشور ایران |
|
چکیده: (2442 مشاهده) |
مقدمه: تلاش برای شناسایی موانع موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران به عنوان یک ضرورت آموزش و پرورش مطرح است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع و راهکارهای موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی با استفاده از تجربه ی متخصصین تعلیم و تربیت در مدارس ایران است
روشها: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در پاییز 1397 بر روی 21 متخصص تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی انجام شد. این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع داده ها، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. روش جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمه ساختاریافته انجام گرفت.
یافتهها: با تحلیل داده های به دست آمده، 3 مولفه اصلی و 46 مولفه فرعی استخراج شد. مولفه های اصلی موانع در لایه برنامه ریزی شامل زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زمان کم آموزش و حجم زیاد مطالب بود. مولفه های اصلی موانع در لایه اجرا شامل شروع آموزش از پایه هفتم، تمرین و تکرار کم، عدم ارزشیابی درست بود.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان داد که از میان مولفه های فرعی به دست آمده از تحلیل پاسخ های متخصصین تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی، باید معلمان متخصص و آشنا با روشها و متدهای جدید تدریس در مدارس ایران به کار گرفته شود.
واژگان کلیدی: آموزش زبان انگلیسی، تجربیات متخصصین، سطوح برنامه ریزی، مدارس ایران |
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی : آموزش زبان انگلیسی، لایه های برنامه ریزی، متخصصین، مدارس |
|
متن کامل [PDF 476 kb]
(1330 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1397/11/1 | پذیرش: 1397/11/29 | انتشار: 1399/6/1
|
|
|
|