:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 204-193 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجربیات متخصصین تعلیم و تربیت از موانع موجود در سطوح برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران
خدیجه احمدی 1، شهرام رنجدوست2 ، محمد عظیمی3
1- گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران ، dr.ranjdoust@yahoo.com
2- گروه برنامه ریزی درسی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران
3- گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، شهر تبریز ، کشور ایران
چکیده:   (2442 مشاهده)
مقدمه: تلاش برای شناسایی موانع موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در  مدارس ایران به عنوان یک ضرورت آموزش و پرورش مطرح است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع و راهکارهای موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی با استفاده از تجربه ی متخصصین تعلیم و تربیت در مدارس ایران است
روشها: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در پاییز 1397 بر روی 21 متخصص تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی انجام شد. این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع داده ها، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. روش جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمه ساختاریافته انجام گرفت.
یافته‌ها: با تحلیل داده های به دست آمده، 3 مولفه اصلی و 46 مولفه فرعی استخراج شد. مولفه های اصلی موانع در لایه  برنامه ریزی شامل زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زمان کم آموزش و حجم زیاد مطالب بود. مولفه های اصلی موانع در لایه اجرا شامل شروع آموزش از پایه هفتم، تمرین و تکرار کم، عدم ارزشیابی درست بود.
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که از میان مولفه های فرعی به دست آمده از تحلیل پاسخ های متخصصین تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی، باید معلمان متخصص و آشنا با روشها و متدهای جدید تدریس در مدارس ایران به کار گرفته شود.
واژگان کلیدی: آموزش زبان انگلیسی، تجربیات متخصصین، سطوح برنامه ریزی، مدارس ایران
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی : آموزش زبان انگلیسی، لایه های برنامه ریزی، متخصصین، مدارس
متن کامل [PDF 476 kb]   (1330 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/11/1 | پذیرش: 1397/11/29 | انتشار: 1399/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها