[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 175-171 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه‌ اعضای هیات‌ علمی درباره ارزشیابی‌ استادان‌ توسط دانشجویان
فاطمه کریمی1 ، موسی کافی2 ، سیدولی ا. . موسوی2 ، سیدهاشم موسوی3 ، نادر افقی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، fathemeh.lahije@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (19833 مشاهده)

  اهداف: ارزشیابی استادان از نظر کیفیت آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به تناقضات فراوان در خصوص عوامل عمده ارزشیابی، هدف پژوهش حاضر، شناسایی وجوه مختلف نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان در مورد صلاحیت دانشجویان برای ارزشیابی استادان و نحوه اجرای ارزشیابی بود.

  روش‌ها: این مطالعه با روش پیمایشی و روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی منظم‌ در سال تحصیلی 88-1387 در اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان انجام شد. با استفاده‌ از پرسش‌نامه‌ محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، داده‌های لازم جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌ و تحلیل‌ آماری داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 16 و روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌ غیرپارامتری مجذور کای استفاده‌ شد.

  یافته‌ها: 69 نفر (14/82%) از نمونه‌های مورد بررسی با کلیت ارزیابی کیفیت تدریس استاد توسط دانشجو موافق بودند. 48 نفر (14/57%)، با ارزشیابی توسط تمام دانشجویان و 70 نفر (33/83%) با ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان در آخرین جلسه کلاسی موافق بودند . 53 نفر (09/63%)، بهترین فاصله زمانی ارزشیابی را هر دو نیمسال یک‌بار دانستند و 26 نفر (95/30%)، موافق اولویت‌بندی ضرایب محورهای ارزشیابی به‌صورت "کیفیت علمی، کیفیت تدریس‌ و اخلاق مدرسی" بودند.

  نتیجه‌گیری: ارزشیابی استادان باید به کمک دانشجویان صورت گیرد، اما باید برگه‌های ارزشیابی به همه دانشجویان داده شود، نه نمونه‌ای از آنان و برای این‌که دانشجو صرفاً تحت تاثیر مسایل شخصیتی استاد اقدام به ارزشیابی نکند، باید بیشترین امتیاز به کیفیت علمی، بعد به کیفیت تدریس و در قدم آخر به اخلاق مدرسی اختصاص داده شود.

واژه‌های کلیدی: کیفیت علمی، کیفیت تدریس، اخلاق مدرسی، دانشجو، استاد
متن کامل [PDF 203 kb]   (5818 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/7/14 | پذیرش: 1390/10/5 | انتشار: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi F., Kafi M., Mousavi S. V., Mousavi S. H., Ofoghi N.. A study of academic staffs point of view about their evaluation by students . Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :171-175
URL: http://edcbmj.ir/article-1-192-fa.html

کریمی فاطمه، کافی موسی، موسوی سیدولی ا...، موسوی سیدهاشم، افقی نادر. دیدگاه‌ اعضای هیات‌ علمی درباره ارزشیابی‌ استادان‌ توسط دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :171-175

URL: http://edcbmj.ir/article-1-192-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710