[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 113-107 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر شکاف بین آموزش‌های تئوری با عملی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه
لادن جمشیدی1 ، حمید رضا مظفری 2، روح الله شریفی3 ، حسین حمزه4 ، هدایت مرادپور1
1- بخش پروستودونتیکس، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- بخش بیماری‌های دهان و ماگزیلوفاسیال، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، mozaffari@kums.ac.ir
3- بخش اندودونتیکس، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4- بخش بیماری‌های دهان و ماگزیلوفاسیال، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (4317 مشاهده)
مقدمه: در پژوهش حاضر با هدف دست‌یابی به راهکارهای کاهش شکاف میان آموزش تئوری و عملی، دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر این نقص آموزشی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه در سال 1396 بررسی می‌شود.
روش کار: پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، دیدگاه 150 دانشجوی سال سوم، چهارم، پنجم و ششم دوره دکتری دندانپزشکی را با سرشماری ارزیابی کرد. سؤالات جمعیت‌شناختی پرسشنامه شامل جنس، سال تحصیلی، معدل و تجربه کار در بالین بود و سؤالات اصلی به عوامل مؤثر بر شکاف آموزش تئوری با عملی در سه بعد استاد، دانشجو و برنامه‌ریزی آموزشی می‌پرداخت.
یافته‌ها: 52% از دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر، پسر بودند. بیشترین فراوانی معدل بین 14 تا 17 با 3/77% بود و 74% از دانشجویان سابقه کار در بالین را داشتند. دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر به عوامل مرتبط با استاد امتیاز 482/4±07/21، به عوامل مرتبط با دانشجو امتیاز 875/1±23/13 و به عوامل مرتبط با برنامه‌ریزی آموزشی امتیاز 729/5±02/35 دادند. بررسی تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این دیدگاه نیز تنها بر حسب سال‌های مختلف تحصیلی و در حیطه عوامل مربوط به استاد (002/0=P) و عوامل مربوط به برنامه‌ریزی آموزشی (027/0=P) اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نظرات دانشجویان در اهمیت هر یک از عوامل مؤثر بر شکاف بین آموزش تئوری و عملی، اتخاذ راهکارهای مناسب در سه حیطه عوامل مربوط به دانشجو در مرحله اول، استاد و سپس برنامه‌ریزی آموزشی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین آموزش تئوری و عملی در رشته دندانپزشکی ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: آموزش تئوری، آموزش عملی، شکاف آموزشی
متن کامل [PDF 1362 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/11/6 | پذیرش: 1397/12/13 | انتشار: 1397/12/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidy L, Mozaffari H, Sharifi R, Hamzeh H, Moradpoor H. Assessing Viewpoints of Dental Students about Factors Affecting Bridge the Gap between Theoretical Education and Practical Training in Kermanshah University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :107-113
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1927-fa.html

جمشیدی لادن، مظفری حمید رضا، شریفی روح الله، حمزه حسین، مرادپور هدایت. بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر شکاف بین آموزش‌های تئوری با عملی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :107-113

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1927-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645