[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 150-143 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
بهروز هاشمی1 ، احمد غضنفری 2، طیبه شریفی3 ، رضا احمدی3
1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران.
2- گروه روانشناسی واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران. ، aghazan5@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران.
چکیده:   (3202 مشاهده)
مقدمه: هوش موفق، مجموعه‌ای از توانایی‌های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است که برای انتخاب و سازگاری و تغییر محیط به‌منظور رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم بود.
روش: دراین تحقیق، از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل استفاده شده است. جامعه این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم دختر شهر شهرکرد درسال تحصیلی 98-97 بود. از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 50 دانش‌آموز انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه 25 نفری به‌عنوان گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق قرار گرفت. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به‌وسیله پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران موردسنجش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس نشان دادکه آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش آموزان دخترمتوسطه دوم شهر شهرکرد به طور معنا داری مؤثر می‌باشد. (p<0/001).
نتیجه گیری: این پژوهش مجریان آموزش‌ و پرورش را به این نکته رهنمون می‌سازد که آموزش و تدریس بر اساس این رویکرد در مدارس باعث کاهش اضطراب امتحان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هوش موفق، اضطراب امتحان، دانش آموز
متن کامل [PDF 291 kb]   (910 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/11/9 | پذیرش: 1398/2/8 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hashemi B, ghzanfari A, sharifi T, ahmadi R. The Effectiveness of Successful Intelligence Education on Girl's Student Test Anxiety. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :143-150
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1929-fa.html

هاشمی بهروز، غضنفری احمد، شریفی طیبه، احمدی رضا. اثربخشی آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :143-150

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1929-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645