مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدلی ساختاری برای تبیین نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کیفیت زندگی و کمالگرایی با سبکهای مقابله با استرس در دانشآموزان انجام شد. روش ها: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دورهی متوسطه شهر کرمان درسال تحصیلی٩٧-١٣٩۶ تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ٣۶٧ دانشآموز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای مقابله با استرس"CISS" (اندلر و پارکر ، 1990)، تنیدگی تحصیلی ESSA (2011)، کمالگرایی FMPS (فراست، 1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کمالگرایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میانجیگری تنیدگی تحصیلی، با سبکهای مقابلهای رابطه معناداری دارد. همچنین 84/0 از اثر کمالگرایی بر سبکهای مقابله با استرس از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی تنیدگی تحصیلی تبیین میشود (01/0> p). نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش کمالگرایی و تنیدگی تحصیلی نقش بسیار مهمی در سبکهای مقابله با استرس دانش آموزان ایفا میکنند و نیاز است در آموزش و پرورش به این متغیرهای مهم توجه ویژه شود.
shirvani M, soltani A, razavi V, manzari A. Designing and Explaining Structural Equation Model with Mediating Role of Educational Stress in Relationship between Perfectionism and Coping Styles. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (1) :35-42 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1948-fa.html
شیروانی محبوبه، سلطانی امان الله، رضوی ویدا، منظری علیرضا. طراحی و تبیین مدل ساختاری نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کمالگرایی با سبکهای مقابله با استرس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (1) :35-42