[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 42-35 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تبیین مدل ساختاری نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کمال‌گرایی با سبک‌های مقابله با استرس
محبوبه شیروانی ، امان الله سلطانی 1، ویدا رضوی ، علیرضا منظری
1- ، soltanimani@yahoo.com
چکیده:   (2653 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدلی ساختاری برای تبیین نقش میانجی­گری تنیدگی تحصیلی در رابطه کیفیت زندگی و کمال­گرایی با سبک­های مقابله با استرس در دانش­آموزان انجام شد.
روش ها: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را  کلیه دانش­آموزان دوره­ی متوسطه شهر کرمان درسال تحصیلی٩٧-١٣٩۶ تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای ٣۶٧ دانش­آموز انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سبک­های مقابله با استرس"CISS" (اندلر و پارکر ، 1990)، تنیدگی تحصیلی ESSA (2011)، کمال­گرایی FMPS (فراست، 1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آماره­های توصیفی و مدل­سازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که کمال­گرایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میانجی­گری تنیدگی تحصیلی، با سبک­های مقابله­ای رابطه معناداری دارد. همچنین 84/0 از اثر کمال­گرایی بر سبک­های مقابله با استرس از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی تنیدگی تحصیلی تبیین می­شود (01/0> p).
نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش کمال­گرایی و تنیدگی تحصیلی نقش بسیار مهمی در سبک­های مقابله با استرس دانش آموزان ایفا می­کنند و نیاز است در آموزش و پرورش به این متغیرهای مهم توجه ویژه شود.
واژه‌های کلیدی: تنیدگی تحصیلی، سبک­های مقابله با استرس، کمال­گرایی
متن کامل [PDF 530 kb]   (974 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/11/18 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shirvani M, soltani A, razavi V, manzari A. Designing and Explaining Structural Equation Model with Mediating Role of Educational Stress in Relationship between Perfectionism and Coping Styles. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (1) :35-42
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1948-fa.html

شیروانی محبوبه، سلطانی امان الله، رضوی ویدا، منظری علیرضا. طراحی و تبیین مدل ساختاری نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کمال‌گرایی با سبک‌های مقابله با استرس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (1) :35-42

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1948-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645