[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 106-95 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط ادراک از محیط کلاس درس و معلم-تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق خودتنظیمی یادگیری
خداکرم طلائی1 ، اسماعیل سعدی پور 2، حسن اسد زاده1 ، صغری ابراهیمی قوام1
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، ebiabangard@yahoo.com
چکیده:   (4942 مشاهده)
مقدمه: موفقیت در یادگیری و تحصیل تحت تأثیر محیط یادگیری است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ششم ابتدایی انجام شد.
روش: طرح این پژوهش از نوع طرح‌های همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود. تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار AMOS و SPSS مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر میاندوآب و حجم نمونه 365 دانش‌آموز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می‌داد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس، معلم- تنظیمی تحصیلی، خودتنظیمی در یادگیری و از معدل نوبت اول برای عملکرد تحصیلی استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد تحصیلی به‌طور مستقیم از ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی و به‌طور غیرمستقیم از طریق میانجی‌گری یادگیری خودتنظیمی تأثیر می‌پذیرد. یافته‌های پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی با داده‌ها برازش مناسبی دارد و شاخص‌های برازش مدل در تمامی مسیرهای مدل در دامنه معنی‌داری قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: فراهم کردن محیط مناسب آموزشی و به‌کارگیری مهارت معلم- تنظیمی تحصیلی برای حمایت از خودتنظیمی یادگیری می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: ادراک از محیط کلاس، معلم- تنظیمی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، خودتنظیمی یادگیری.
متن کامل [PDF 317 kb]   (1640 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/11/20 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1398/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talaei K, Sadipour E, Asadzadeh H, Ebrahimi Qavam S. The Relationships between Perception of Classroom Environment and Academic Teacher-Regulation with Academic Performance through Self-Regulation Learning. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (4) :95-106
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1952-fa.html

طلائی خداکرم، سعدی پور اسماعیل، اسد زاده حسن، ابراهیمی قوام صغری. روابط ادراک از محیط کلاس درس و معلم-تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق خودتنظیمی یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (4) :95-106

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1952-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645