1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، ebiabangard@yahoo.com
چکیده: (4929 مشاهده)
مقدمه: موفقیت در یادگیری و تحصیل تحت تأثیر محیط یادگیری است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ششم ابتدایی انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع طرحهای همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار AMOS و SPSS مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر میاندوآب و حجم نمونه 365 دانشآموز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل میداد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس، معلم- تنظیمی تحصیلی، خودتنظیمی در یادگیری و از معدل نوبت اول برای عملکرد تحصیلی استفاده شد. یافتهها: تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد تحصیلی بهطور مستقیم از ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی و بهطور غیرمستقیم از طریق میانجیگری یادگیری خودتنظیمی تأثیر میپذیرد. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی با دادهها برازش مناسبی دارد و شاخصهای برازش مدل در تمامی مسیرهای مدل در دامنه معنیداری قرار گرفتند. نتیجهگیری: فراهم کردن محیط مناسب آموزشی و بهکارگیری مهارت معلم- تنظیمی تحصیلی برای حمایت از خودتنظیمی یادگیری میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک نماید.