:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 266-260 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش حمایت اجتماعی و کمال گرایی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری ومامایی
امید میرزایی فندخت 1، مطهره احمدزاده ، ساناز عزیز محمدی ، مهرناز امجدی
1- ، omid.mirzaee68@yahoo.com
چکیده:   (2676 مشاهده)
مقدمه: یکی از اهداف مهم در بسیاری از پژوهش‌‌های تربیتی و روانشناسی بررسی عواملی است که موجب افزایش یا کاهش اشتیاق تحصیلی در دانشجویان می‌شود. ازاین‌رو هدف مطالعه حاضر بررسی نقش حمایت اجتماعی و کمال‌گرایی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی کرج بود.
روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر کرج در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، 312 نفربر اساس جدول مورگان 310 نفر انتخاب و به پرسشنامه‌های اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) و مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران بشارت (1386) پاسخ دادند. برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام‌به‌گام استفاده شد.
یافته‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر کرج در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، 312 نفربر اساس جدول مورگان 310 نفر انتخاب و به پرسشنامه‌های اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) و مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران بشارت (1386) پاسخ دادند. برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام‌به‌گام استفاده شد.
نتیجه‌گیری: حمایت اجتماعی و کمال‌گرایی، عامل مهمی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی است.
واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی، کمال‌گرایی، اشتیاق تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 407 kb]   (1468 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/11/22 | پذیرش: 1398/1/21 | انتشار: 1399/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها