[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 160-151 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی سرزندگی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی
عاطفه نجفی پور دیوکلایی1 ، علی خانه کشی 2، علیرضا همایونی
1- ازاد
2- ، khanekashi@gmail.com
چکیده:   (2542 مشاهده)
مقدمه: متغیرهای زیادی در بهبود سرزندگی تحصیلی دانش آموزان نقش دارند .  لذا  این پژوهش با هدف مدل­یابی سرزندگی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناخت با واسطه­گری درگیری تحصیلی در دانش­آموزان انجام گرفت.
روش‌ها: طرح پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه شهر فریدونکنار در سال­تحصیلی 98-1397 به تعداد 601 نفر تشکیل می ­داد که  تعداد 342 نفر با استفاده از روش نمونه­برداری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) و باورهای فراشناختی ولز(1997) و پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آماره­های توصیفی و مدل­سازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج یافته­ها نشان داد که مدل پژوهش دارای برازش است و 37 درصد سرزندگی تحصیلی توسط باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی قابل تبیین بود. همچنین بین باورهای فراشناختی با سرزندگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار و بین درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی در پیش­بینی سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده اجرای برنامه هایی به منظور بهبود باورهای فراشناختی و افزایش درگیری تحصیلی و رفتاری در دانش آموزان می تواند منجر به  افزایش سرزندگی تحصیلی در آنان  شود.
واژه‌های کلیدی: باورهای فراشناختی، سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی، دانش آموزان پایه دهم و یازدهم
متن کامل [PDF 568 kb]   (883 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/12/6 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najafipor divkolaei A, khanekashi A, homayoni A. The Modeling of Academic Vitality Based on Metacognitive Beliefs with Mediating Role of Academic Engagement. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :151-160
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1982-fa.html

نجفی پور دیوکلایی عاطفه، خانه کشی علی، همایونی علیرضا. مدل یابی سرزندگی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :151-160

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1982-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645