بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیر شغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان
|
مرضیه جلالی ، احمد صادقی 1 |
1- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان ، a.sadeghi22@gmail.com |
|
چکیده: (3119 مشاهده) |
مقدمه: از جمله رسالتهای خطیر آموزش عالی، مسولیتی اجتماعی برای ارتقای شناخت در جامعه است، که شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میباشد. آموزش عالی میبایست با تربیت نیروی متخصص و آمادهسازی آنان برای ورود به دنیای کار، به ارتقای کیفیت نیروی انسانی بپردازد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیرشغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود.
روشکار: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بر روی یک نمونه 30 نفری از دانشجویان دانشگاه اصفهان طراحی و اجرا گردید. شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی شش جلسه به صورت گروهی تحت آموزش طراحی مسیرشغلی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رشد مسیرشغلی(CDI-A-SF) و اشتیاقتحصیلی استفاده شد، داده ها به روش تحلیل کواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش برنامه طراحی مسیرشغلی در افزایش میزان رشد مسیرشغلی و اشتیاقتحصیلی دانشجویان موثر است.
نتیجه گیری: با آموزش برنامه طرحریزی مسیرشغلی میتوان امیدوار بود که دانشجویان با اشتیاق بیشتری دوران تحصیل را پشت سربگذارند، در عین حال فرایند مسیرشغلی خود را به صورت مطلوبی طی کرده و در این مسیر با آگاهی از ارزشها، علایق و توانمندیهای خویش با جرات و شهامت بیشتری اقدام به تصمیمگیریهای شغلی نمایند |
|
واژههای کلیدی: طراحی مسیرشغلی، اشتیاق تحصیلی، رشد مسیرشغلی، مدیریت مسیر شغلی، اکتشاف مسیرشغلی |
|
متن کامل [PDF 473 kb]
(1155 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی دریافت: 1397/12/8 | پذیرش: 1398/3/12 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|