چکیده: هدف: بی تردید یکی از مهمترین اهداف نظامهای آموزشی، پرورش فراگیرانی باانگیزه، هدفمند، پیشرفت گرا و کارآمد است از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری مؤلفههای ذهن آگاهی در رابطهی بین انواع جهت گیری هدف با هویتهای چهارگانه تحصیلی انجام شد. روش: 216 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای؛ انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون،2008)؛ جهت گیری هدف(میدگلی و همکاران،1998) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران،2010) را تکمیل نمودند. بهمنظور بررسی هدف پژوهش، رابطه متغیرها در قالب یک مدل علی، بررسی و مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه توصیف ذهن آگاهی واسطه بین جهت گیری هدف تسلط و هویت تحصیلی موفق است، مؤلفه مشاهده میتواند به عنوان واسطه بین جهت گیری هدف عملکردی با هویتهای تحصیلی موفق، دیررس و سردرگم و مؤلفه هوشیاری واسطهی بین جهت گیری هدف اجتنابی با هویتهای تحصیلی سردرگم و دیررس است. همچنین جهت گیری هدف تسلط یاب بهطور مستقیم بر مؤلفه توصیف، جهت گیری هدف عملکردی بهصورت مستقیم بر مشاهده و جهت گیری هدف اجتنابی بهصورت مستقیم بر مؤلفههای غیرواکنشی و هوشیاری ذهن آگاهی تأثیر دارد. در بررسی تأثیر مؤلفههای ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی نیز مشخص شد که توصیف تنها بر هویت تحصیلی موفق و مؤلفه غیرواکنشی تنها بر هویت تحصیلی زودرس تأثیر داشته است. مؤلفه مشاهده، هویت تحصیلی موفق؛ زودرس و سردرگم را پیش بینی میکند و مؤلفه هوشیاری توانایی تبیین هویت تحصیلی دیررس و سردرگم را دارد. نتیجه گیری: توجه به مولفه های ذهن آگاهی و نوع جهت گیری هدف دانش آموزان به منظور تلاش در جهت شکل گیری هویت تحصیلی موفق در آنان ضروری است.
yosefi F, zeinadini Z, razavi V, soltani A. The role of mediation of mind-consciousness components in relation between different types of goal orientations with four-personality identities.. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (2) :73-79 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2013-fa.html
یوسفی فرزانه، زین الدینی میمند زهرا، رضوی نعمت الهی ویدا، سلطانی امان الله. مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :73-79