[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 79-73 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی
فرزانه یوسفی ، زهرا زین الدینی میمند 1، ویدا رضوی نعمت الهی ، امان الله سلطانی
1- ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (3918 مشاهده)
چکیده:
 هدف: بی تردید یکی از مهم‌ترین اهداف نظام‌های آموزشی، پرورش فراگیرانی باانگیزه، هدفمند، پیشرفت گرا و کارآمد است از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری مؤلفه‌های ذهن آگاهی در رابطه‌ی بین انواع جهت گیری هدف با هویت‌های چهارگانه تحصیلی انجام شد. روش: 216 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان به روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای؛ انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون،2008)؛ جهت گیری هدف(میدگلی و همکاران،1998) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران،2010) را تکمیل نمودند. به‌منظور بررسی هدف پژوهش، رابطه متغیرها در قالب یک مدل علی، بررسی و مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه توصیف ذهن آگاهی واسطه بین جهت گیری هدف تسلط و هویت تحصیلی موفق است، مؤلفه مشاهده می‌تواند به‌ عنوان واسطه بین جهت گیری هدف عملکردی با هویت‌های تحصیلی موفق، دیررس و سردرگم و مؤلفه هوشیاری واسطه‌ی بین جهت گیری هدف اجتنابی با هویت‌های تحصیلی سردرگم و دیررس است. همچنین جهت گیری هدف تسلط یاب به‌طور مستقیم بر مؤلفه توصیف، جهت گیری هدف عملکردی به‌صورت مستقیم بر مشاهده و جهت گیری هدف اجتنابی به‌صورت مستقیم بر مؤلفه‌های غیرواکنشی و هوشیاری ذهن آگاهی تأثیر دارد. در بررسی تأثیر مؤلفه‌های ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی نیز مشخص شد که توصیف تنها بر هویت تحصیلی موفق و مؤلفه غیرواکنشی تنها بر هویت تحصیلی زودرس تأثیر داشته است. مؤلفه مشاهده، هویت تحصیلی موفق؛ زودرس و سردرگم را پیش بینی می‌کند و مؤلفه هوشیاری توانایی تبیین هویت تحصیلی دیررس و سردرگم را دارد. نتیجه گیری: توجه به مولفه های ذهن آگاهی و نوع جهت گیری هدف دانش آموزان به منظور تلاش در جهت شکل گیری هویت تحصیلی موفق در آنان ضروری است.
 

 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: هویت تحصیلی، جهت گیری هدف، ذهن آگاهی، جهت گیری هدف تسلط، هویت تحصیلی موفق.
متن کامل [PDF 1000 kb]   (1986 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1398/4/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yosefi F, zeinadini Z, razavi V, soltani A. The role of mediation of mind-consciousness components in relation between different types of goal orientations with four-personality identities.. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (2) :73-79
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2013-fa.html

یوسفی فرزانه، زین الدینی میمند زهرا، رضوی نعمت الهی ویدا، سلطانی امان الله. مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :73-79

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2013-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645