:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 400-392 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تبیین تجربیات مشکلات موجود در حیطه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت نظام آموزشی کشور
محمد عظیمی
، mohamadazimi1986@yahoo.com
چکیده:   (2870 مشاهده)
مقدمه : شناسایی موانع سلامت افراد جامعه بزرگترین پشتوانه یک کشور است؛ به گونه ای که برای داشتن یک جامعه سالم،  شناسایی موانع سلامت دانش آموزان  را به ‌عنوان یک ضرورت مطرح می کند , آنها را به سوی عادات   و رفتارهای بهداشتی مناسب رهنمون خواهد ساخت. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی مشکلات  موجود در  حیطه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت  نظام آموزشی است .
 روش ها  : این پژوهش به صورت کیفی انجام گردید . بر الگوی تفسیری استوار بود و با استفاده از روش پدیدارشناسی به اجرا درآمد ، شیوه جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود که با 15 نفر از متخصصین تعلیم و تربیت  و آموزش بهداشت که معیارهای ورود رو داشتند انجام گرفت. به منظور تحلیل داده های مصاحبه شده از روش Colaizzi  استفاده شد .  .
یافته ها : با تحلیل و ادغام یافته ها 2  مولفه اصلی شامل " مشکلات در سطح مدارس  و در سطح کلان " و 19 مولفه فرعی  استخراج گردید 
نتیجه گیری : نتایج به دست آمده نشان می دهد که  از میان مولفه های فرعی  به دست آمده  از تحلیل پاسخ های متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت ، مهم ترین مولفه ها  در شناسایی موانع موجود در حیطه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت  نظام آموزشی ، تربیت معلمان متخصص و علاقمند به آموزش بهداشت  میباشد که  نظام آموزشی باید در راستای تحقق آن تلاش نماید.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، متخصصین، مدارس، نظام آموزشی
متن کامل [PDF 400 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1398/3/12 | انتشار: 1399/8/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها