:: دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 279-270 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه حل مسأله اجتماعی با پذیرش و استفاده از منابع مبتنی بر وب در فعالیت‌های آموزشی- پژوهشی بر اساس مدل پذیرش فناوری
فرشاد پرهام نیا
دانشگاه آزاد اسلامی ، fparhamnia@yahoo.com
چکیده:   (1226 مشاهده)
مقدمه: حل مسأله یکی از مسائل مهم در حوزه روانشناسی است. به نظر می‌رسد حل مسأله اجتماعی به عنوان یک متغیر بیرونی نقش مهمی در پذیرش فناوری اطلاعات دارد. بنابراین،‌ هدف پژوهش حاضر، رابطه حل مسأله اجتماعی با استفاده و پذیرش منابع مبتنی بر وب در فعالیت‌های آموزشی-پژوهشی بر اساس مدل پذیرش و فناوری بود.
روش‌ها: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پیمایشی بود. حجم نمونه پژوهش برابر با 311 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بودند. ابزار گردآوری داده‌ها بر اساس دو پرسشنامه انجام شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه به کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد متغیر حل مسأله اجتماعی به عنوان متغیر بیرونی مدل پذیرش فناوری بر برداشت ذهنی از سودمندی و برداشت ذهنی از سهولت استفاده از منابع وبی تأثیر داشت. همچنین کلیه سازه‌های مدل پذیرش فناوری توانستند متغیر استفاده واقعی از منابع وبی را تبیین کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج کلی نشان داد حل مسأله اجتماعی رابطه مستقیمی با استفاده از منابع وبی جهت رفع نیازهای اطلاعاتی آموزشی و پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی دارد. به طوری که دانشجویان هنگام مواجهه با مشکلات از سبک حل مسأله اجتماعی استفاده می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: حل مسأله اجتماعی، منابع وبی، پذیرش فناوری، دانشجویان علوم پزشکی، کرمانشاه.
متن کامل [PDF 500 kb]   (1191 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/1/29 | پذیرش: 1398/2/15 | انتشار: 1401/5/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها