:: دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) ::
جلد 15 شماره 6 صفحات 545-536 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و بررسی پایایی و روایی پرسشنامه هویت حرفه ای معلمان
سعید عارف نژاد 1، یوسف ادیب ، اسکندر فتحی آذر ، حمداله حبیبی
1- ، aref.saeed@yahoo.com
چکیده:   (1225 مشاهده)
مقدمه: هویت حرفه­ای معلمان هسته­­ی فعالیت تدریس و تعهد حرفه­ ای آنهاست و اکتشاف آن برای اصلاح برنامه ­های درسی و یادگیری دانش آموزان، اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر به منظور طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه هویت حرفه­ ای معلمان انجام شد.
روش کار: تحقیق حاضر از نوع مطالعات ترکیبی متوالی اکتشافی است. جامعه آماری شامل معلمان استان آذربایجان شرقی بود. حجم نمونه بخش کمّی با روش تصادفی ساده، 300 نفر برآورد شد. شرکت کنندگان بخش کیفی به روش هدفمند انتخاب شدند و پس ازمصاحبه با 16 نفر، اشباع داده ­ها حاصل شد. مقوله ­ها از طریق مصاحبه با معلمان و مطالعه ادبیات، شناسایی و کدگذاری و بر اساس آن پرسشنامه ­­ای با 86 گویه طراحی شد. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظر شش متخصص استفاده شد. روایی سازه و تجزیه و تحلیل داده­ ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی وتحلیل عاملی تأییدی با حداکثر درست نمایی به دست آمد. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که همه سوالات با مولفه خود بار عاملی مناسبی دارند. سازه کلی هویت حرفه­ ای معلم با مولفه یادگیری برای تدریس بیشترین ضریب تأثیر(79/0) و با مولفه راهبردهای مقابله با تنش کمترین ضریب تأثیر(61/0) را دارد. نتایج تحلیل، نشان گر برازش مطلوب مدل طرح شده با داده­ های تجربی بود و روایی سازه هویت حرفه ­ای معلمان هم در سطح سوالات و هم در سطح مولفه ­ها تأیید شد.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که شاخص های برازش مدل در دامنه مورد قبول قرار دارند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی بیانگر این است که داده­ های پژوهش با ساختار عاملی برازش دارد.  پرسشنامه هویت حرفه ­ای معلمان با روائی بالا، ابزاری است که برای کاربرد در پژوهش­های آموزشی و روانشناختی، دارای اعتبار است.
 
واژه‌های کلیدی: هویت حرفه ای، معلمان، پایایی، روائی
متن کامل [PDF 876 kb]   (1382 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/2/22 | پذیرش: 1398/3/18 | انتشار: 1401/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها