رابطۀ جو عاطفی اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی
|
محمدرضا زربخش1 ، مریم رستم نژاد1 ، سمیه محمدی تیله نویی 2، شهربانو سلیمانی1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ، Pishgaman.ac@gmail.com |
|
چکیده: (3557 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می شود. شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی در موفقیت تحصیلی تاثیر به سزایی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطۀ بود.
روش کار: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه شامل 1402 نفر از دانش آموزان متوسطه بودند. 300 نفر از دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل متوسطۀ، سال تحصیلی 94-93 دبیرستانهای شهرستان عباس آباد به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ جو عاطفی- اجتماعی مدرسه که توسط دانشگاه بنگلور هند ساخته شده و پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران(1992) و مقیاس خودکارآمدی جری جینگ و مورگان (1991)استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، به روش تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام انجام شد.
نتایج: یافته ها نشان داد که بین جو عاطفی-اجتماعی مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. بین انگیزش تحصیلی دانش آموزان(انگیزش بیرونی و درونی) با خودکارآمدی تحصیلی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و بین بی انگیزشی و خودکارآمدی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی توانستند به طور معناداری خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر را پیش بینی نمایند. |
|
واژههای کلیدی: جو عاطفی- اجتماعی مدرسه، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیل |
|
متن کامل [PDF 439 kb]
(1852 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
پژوهش در آموزش علوم پزشکی دریافت: 1398/3/21 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|