:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 648-639 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک دانشجویان و مدرسین از تحصیلات دانشگاهی و ارائه راهکار برای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان
آزاده فدوی رودسری1 ، کیوان صالحی 2، ابراهیم خدایی1 ، علی مقدم‌زاده1 ، محمّد جوادی‌پور1
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، keyvansalehi@ut.ac.ir
چکیده:   (2221 مشاهده)
 مقدمه: مسئله اشتغال دانش آموختگان، از چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در زمره مهمترین تهدیدهای امنیت و توسعه ‌ملی  است و فراتر از آن در کیفیت دانش‌اندوزی دانشجویان نیز تاثیر دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اهداف دانشجویان دچار افت تحصیلی از ورود به دانشگاه، با تمرکز بر ارتباط عامل آینده‌شغلی آنان، انجام شد و سعی گردید  با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌تهران از هدف از تحصیل در دانشگاه پرداخته و نشان داده‌شود مشارکت‌کنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به این پدیده دارند و عوامل اقتصادی چه ارتباطی با افت تحصیلی آن‌ها دارد.
روش­ ها:‌ بدین منظور از نمونه‌گیری هدفمند، نوع ملاکی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختاریافته و در سه‌شیوه حضوری، تلفنی و مکتوب جمع‌آوری شده و مبتنی بر راهبرد تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزارMAXQDA18 تحلیل گردید.
یافته‌ها:‌ نتایج پژوهش، نشان‌داد، هدف از تحصیلات دانشگاهی در اکثریت دانشجویان، ارتقای آینده شغلی و دستیابی به شغل مناسب است و نبود دورنمای آینده شغلی مطلوب، نقشی اساسی در افت‌تحصیلی آنها ایفا می کند. همچنین ساختار اقتصادی موجود در جامعه و نبود امکانات شغلی و سرمایه نیز مزید علت بی‌انگیزگی بیشتر آنان شده است.
نتیجه­ گیری: آموزش کارآفرینی، راهکاری جهت رفع این مشکل است که ضمن کاستن از آمار بیکاری، می‌تواند از ناامیدی و بی‌انگیزگی دانشجویان و از بروز افت تحصیلی در آنان نیز پیشگیری به عمل آورد.

واژه‌های کلیدی: ادراک دانشجویان، افت تحصیلی، کارآفرینی
متن کامل [PDF 593 kb]   (1073 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/3/27 | پذیرش: 1399/10/20 | انتشار: 1399/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها