[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 521-528 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری رشته اتاق عمل از منظر دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران
فریبا کشاورز1، شهنام صدیق معروفی2، صدیقه حنانی3، محبوبه رسولی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل٬ عضو کمیته تحقیقات دانشجویی٬دانشگاه علوم پزشکی ایران٬تهران٬ایران
2- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، sedighmaroufi.s@iums.ac.ir
3- کارشناسی ارشد داخلی جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (298 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء سطح کیفیت آموزش درگرو شناخت عوامل مؤثر بر آن بوده که لازمه آن بررسی نظرات دست‌اندرکاران آموزش (اساتید و دانشجویان) می‌باشد. لذا مطالعه حاضر باهدف تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری رشته اتاق عمل از منظر دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­های علوم پزشکی شهر تهران انجام‌گرفته است.
روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی (توصیفی– تحلیلی) است. جامعه آماری آن شامل دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی رشته اتاق­عمل دانشگاه­های علوم پزشکی شهر تهران می‌باشد که 342 نفر به روش نمونه‌گیری سرشماری و طبقه‌ای تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های فریدمن، آزمون T مستقل و آزمون من ویتنی در نرم‌افزار آماری spss21 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: در رتبه‌بندی بین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی، بالاترین میانگین رتبه‌ها مربوط به حیطه عوامل مرتبط با مدرس و کمترین میانگین مربوط به حیطه اخلاق و رفتار حرفه‌ای بود. در بین مؤلفه‌های هرحیطه از منظر دانشجویان مهم‌ترین عامل مؤثر بر کیفیت آموزش، ارزشیابی به‌موقع فعالیت آموزشی و پژوهشی اساتید و ارائه بازخورد مناسب به آنان و از نظر اعضای هیئت‌علمی میزان علاقه و رغبت به رشته تحصیلی و رعایت اصول اخلاقی از طرف اساتید و دانشجویان بود که میانگین نمرات این مؤلفه‌ها در بین اساتید و دانشجویان اختلاف معنی‌دار داشت (0/001>p).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می­دهد که از منظر دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی رشته اتاق­عمل، با نسبت بسیار زیاد نقش مدرس مهم‌ترین اثر را بر کیفیت آموزش نظری دارد و به­نظرمی­رسد برای افزایش کیفیت آموزش در رشته اتاق­عمل لاجرم باید مواردی را که منجر به بالا رفتن کیفیت نقش استاد می‌شود مدنظر قرار داده و همچنین در راستای ارتقاء سطح کیفیت طبق شش حیطه­های موردبحث این مطالعه اقدام نمود.
واژه‌های کلیدی: کیفیت، آموزش، اتاق عمل
متن کامل [PDF 509 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/6/16 | پذیرش: 1398/7/10 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

keshavarz F, Sedigh Maroufi S, Hanani S, Rasouli M. Identifying effective factors the quality of theoretical education of the Operating room from students and teachers viewpoints in Medical Sciences Universities of Tehran city.. Educ Strategy Med Sci. 2020; 13 (5) :521-528
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2339-fa.html

کشاورز فریبا، صدیق معروفی شهنام، حنانی صدیقه، رسولی محبوبه. تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری رشته اتاق عمل از منظر دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :521-528

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2339-fa.html



دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4280