تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری رشته اتاق عمل از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران
|
فریبا کشاورز1 ، شهنام صدیق معروفی 2، صدیقه حنانی3 ، محبوبه رسولی4 |
1- دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل٬ عضو کمیته تحقیقات دانشجویی٬دانشگاه علوم پزشکی ایران٬تهران٬ایران 2- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، sedighmaroufi.s@iums.ac.ir 3- کارشناسی ارشد داخلی جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران |
|
چکیده: (2114 مشاهده) |
مقدمه: ارتقاء سطح کیفیت آموزش درگرو شناخت عوامل مؤثر بر آن بوده که لازمه آن بررسی نظرات دستاندرکاران آموزش (اساتید و دانشجویان) میباشد. لذا مطالعه حاضر باهدف تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری رشته اتاق عمل از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجامگرفته است.
روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی (توصیفی– تحلیلی) است. جامعه آماری آن شامل دانشجویان و اعضای هیئتعلمی رشته اتاقعمل دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران میباشد که 342 نفر به روش نمونهگیری سرشماری و طبقهای تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، آزمون T مستقل و آزمون من ویتنی در نرمافزار آماری spss21 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در رتبهبندی بین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئتعلمی، بالاترین میانگین رتبهها مربوط به حیطه عوامل مرتبط با مدرس و کمترین میانگین مربوط به حیطه اخلاق و رفتار حرفهای بود. در بین مؤلفههای هرحیطه از منظر دانشجویان مهمترین عامل مؤثر بر کیفیت آموزش، ارزشیابی بهموقع فعالیت آموزشی و پژوهشی اساتید و ارائه بازخورد مناسب به آنان و از نظر اعضای هیئتعلمی میزان علاقه و رغبت به رشته تحصیلی و رعایت اصول اخلاقی از طرف اساتید و دانشجویان بود که میانگین نمرات این مؤلفهها در بین اساتید و دانشجویان اختلاف معنیدار داشت (0/001>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی رشته اتاقعمل، با نسبت بسیار زیاد نقش مدرس مهمترین اثر را بر کیفیت آموزش نظری دارد و بهنظرمیرسد برای افزایش کیفیت آموزش در رشته اتاقعمل لاجرم باید مواردی را که منجر به بالا رفتن کیفیت نقش استاد میشود مدنظر قرار داده و همچنین در راستای ارتقاء سطح کیفیت طبق شش حیطههای موردبحث این مطالعه اقدام نمود. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت، آموزش، اتاق عمل |
|
متن کامل [PDF 505 kb]
(724 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
پژوهش در آموزش علوم پزشکی دریافت: 1398/6/16 | پذیرش: 1398/7/10 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|