اثرات فشار روانی بر اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجی گری انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت
|
کریم سواری 1، مریم فلاحی2 ، قدرت اله خلیفه3 |
1- عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور اهواز ، k_sevari@pnu.ac.ir 2- دانشگاه علامه طباطبایی تهران 3- عضو هییت علمی دانشگاه چمران اهواز |
|
چکیده: (3561 مشاهده) |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر علی فشار روانی بر اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجیگری انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز که مشتمل بر 3995 نفر بودند که از این میان350 نفر با شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فشار روانی لاویبوند و لاویبوند (1995)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری (1390)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت سواری (1391) بودند. جهت تجزیه و تحلیل فرضیهها و بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین استرس با اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت، انگیزش تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد و بین استرس، اضطراب و افسردگی با انگیزش تحصیلی، اضطراب و افسردگی با اعتیاد به اینترنت رابطه معنیداری وجود ندارد.
نتایج: نتایج ضریب مسیر نشان داد که انگیزش تحصیلی، میانجیگر رابطه اضطراب استرس و افسردگی بر اهمالکاری تحصیلی نمیباشد. همچنین اعتیاد به اینترنت، میانجیگر رابطه استرس و افسردگی بر اهمالکاری تحصیلی میباشد، اما اعتیاد به اینترنت، میانجیگر رابطه اضطراب و اهمالکاری تحصیلی نمیباشد. |
|
واژههای کلیدی: اعتیاد به اینترنت، انگیزش تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، فشار روانی. |
|
متن کامل [PDF 529 kb]
(1428 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی دریافت: 1398/7/18 | پذیرش: 1399/2/28 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|