مقدمه: امروزه شبکه های اجتماعی مختلف همچون وایبر، واتساپ، تلگرام، لاین و ... تمامی جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دادهاند. یکی از مهمترین مزایای این شبکه ها، کاربرد آنها در بخش آموزش میباشد. پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی ارتباط ادراک کاربران از شبکه های اجتماعی با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت در حوزه آموزش و پیشگیری از بیماری تالاسمی بپردازد. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه مراقبین سلامت مراکز بهداشت شهر مشهد میباشد که مطابق فرمول کوکران، تعداد 398 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. آزمون فرضیات از طریق تحلیل همبستگی و رگرسیون خطی و با کمک نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج: یافته ها نشان دادند که ارتباط معناداری بین ادراک از شبکه های اجتماعی (با سه مولفه سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده و لذت ادراک شده ) با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط شبکه های اجتماعی و ویژگیهای آن (سهولت، سودمندی و لذت استفاده از آن) با یادگیری مشارکتی در میان مراقبین سلامت مراکز بهداشت شهر مشهد پیشنهاد میشود، مدیران و مسئولین مراکز بهداشت و درمان با استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی سطح دانش و آگاهی مراقبین سلامت را در حوزه بهداشت، درمان و مراقبت ارتقاء دهند.
rahimpour esfahani S, khoshnodifar M, akbari farmad S. Investigate The Relationship between Users' Perception of Social Networking with Collaborative Learning of Health Care Providers in The field of Thalassemia Prevention prevention. Educ Strategy Med Sci 2023; 15 (6) :603-610 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2443-fa.html
رحیم پور اصفهانی سارا، خشنودی فر مهرنوش، اکبری فارمد سمیه. بررسی ارتباط ادراک کاربران از شبکه های اجتماعی با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت در حوزه پیشگیری از تالاسمی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (6) :603-610