:: دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) ::
جلد 15 شماره 6 صفحات 610-603 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط ادراک کاربران از شبکه های اجتماعی با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت در حوزه پیشگیری از تالاسمی
سارا رحیم پور اصفهانی 1، مهرنوش خشنودی فر ، سمیه اکبری فارمد
1- ، rahimpours1@mums.ac.ir
چکیده:   (751 مشاهده)
مقدمه: امروزه شبکه ­های اجتماعی مختلف همچون وایبر، واتس­اپ، تلگرام، لاین و ... تمامی جنبه ­های زندگی را تحت تاثیر قرار داده­اند. یکی از مهمترین مزایای این شبکه­ ها، کاربرد آنها در بخش آموزش می­باشد. پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی ارتباط ادراک کاربران از شبکه ­های اجتماعی با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت در حوزه آموزش و پیشگیری از بیماری تالاسمی بپردازد.
روش­: جامعه آماری این پژوهش کلیه مراقبین سلامت مراکز بهداشت شهر مشهد می­باشد که مطابق فرمول کوکران، تعداد 398 نفر با روش نمونه ­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق به منظور جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. آزمون فرضیات از طریق تحلیل همبستگی و رگرسیون خطی و با کمک نرم­ افزار SPSS انجام شد.
نتایج: یافته­ ها نشان دادند که ارتباط معناداری بین ادراک از شبکه­ های اجتماعی (با سه مولفه سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده و لذت ادراک شده ) با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت وجود دارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به ارتباط شبکه­ های اجتماعی و ویژگی­های آن (سهولت، سودمندی و لذت استفاده از آن) با یادگیری مشارکتی در میان مراقبین سلامت مراکز بهداشت شهر مشهد پیشنهاد می­شود، مدیران و مسئولین مراکز بهداشت و درمان با استفاده از شبکه­ های اجتماعی مجازی سطح دانش و آگاهی مراقبین سلامت را در حوزه بهداشت، درمان و مراقبت ارتقاء دهند.  
واژه‌های کلیدی: ادراک کاربران، شبکه اجتماعی، یادگیری مشارکتی، مراقبین سلامت.
متن کامل [PDF 528 kb]   (1126 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1398/9/18 | پذیرش: 1399/6/15 | انتشار: 1401/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها