ارزیابی ابعاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل شش عاملی در دانشگاه علوم پزشکی ایران
|
معصومه عرفانی خانقاهی 1، سعید باقری2 |
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، afsaneerfani@gmail.com 2- دانشگاه علوم پزشکی ایران |
|
چکیده: (2366 مشاهده) |
مقدمه: سازمان یادگیرنده یکی از مفاهیم جدید، برای مدیریت سازمانها، به منظور همسویی با تغییرات پیرامونی ناشی از جهانی شدن اقتصاد و پیچیدگیهای مربوط به آن، در محیط پرتلاطم و متغیر امروزی است.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر انطباق با ویژگیهای سازمان یادگیرنده، با استفاده از الگوی شش عاملی INVEST میباشد.
روش ها: نوع تحقیق غیرآزمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به تعداد 2110 نفر در سال 98-1397، میباشند که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای، حجم نمونه نهایی معادل 325 نفر تعیین شده است. درضمن دادهها با استفاده از پرسشنامهی INVEST گردآوری شده ه و با استفاده از نرم افزار SPSS22 و LISREL10 و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل گردیده است.
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که این دانشگاه از نظردارا بودن ویژگیهای سازمان یادگیرنده در حد متوسط و بالاتر قرار دارد و میانگین تجربی و نظری مؤلفههای فراگیران باانگیزه، فرهنگ پرورشدهنده، یادگیری افزایشیافته، مدیریتحمایتی و دورنمایی برای یادگیری با P<0.05 تفاوت معنادار وجود داشته در حالیکه بین میانگین تجربی و نظری متغیر ساختارهای قابلتغییر، تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
نتیجه گیری: با توجه یافته های پژوهش، نیروی محرکه در تبدیل دانشگاه علوم پزشکی ایران، به سازمان یادگیرنده، فراهم است و تلاش و حمایت مضاعف مدیران، در بهبود و ارتقاء مؤلفه فوق، به منظور تحقق سازمان یادگیرنده واقعی، پیشنهاد میگردد. |
|
واژههای کلیدی: سازمانیادگیرنده، یادگیریافزایشیافته، ساختارهای قابل تغییر، فراگیران با انگیزه. |
|
متن کامل [PDF 408 kb]
(880 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
روشهای ارزشیابی در علوم پزشکی دریافت: 1398/9/27 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|