:: دوره 14، شماره 4 - ( مهر-آبان 1400 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 207-199 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین پدیدارشناسانه اصول برنامه درسی انفرادی شده با تاکید بر تجربه یادگیری شرکت کنندگان در کنکور سراسری
لیلاسادات خاتمی کیا 1، کورش فتحی واجارگاه2 ، رضوان حکیم زاده3 ، مسعود شریفی4
1- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران ، lkhatamikia@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
3- گروه علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
4- گروه روانشناسی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چکیده:   (1981 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی انفرادی­شده، بعد مهم و اساسی در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق در اررزشیابی­های آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی اصول این برنامه انجام شد، بدین منظور تجارب یادگیری دانش­آموختگانی که آزمون ورودی دانشگاه(کنکور سراسری) را تجربه کرده­اند، مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها: در این مطالعه از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده­است. شرکت­کنندگان این مطالعه، دانش­آموختگان دوره متوسطه دوم که در کنکور ۱۳۹۷ شرکت کرده­اند، بودند؛ و با نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. نمونه­گیری تا زمان رسیدن به مرحله اشباع، ادامه یافت و در نهایت به 18 نفر رسید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم­افزار تحلیل داده­های کیفی مکس­کیودا و بر اساس روش 7 مرحله­ای کلایزی انجام گردید.
یافته­ ها: از نتایج این مطالعه اصول برنامه درسی انفرادی­شده استخراج شد. این اصول در قالب سه کد مفهومی اصلی: منابع شناختی، منابع روان­شناختی و منابع حمایتی؛ و 16 کد مفهومی فرعی دسته­بندی شدند. ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ها، آن­چه از تجربه یادگیری دانش­آموزانی که در کنکور سراسری شرکت کرده­اند، درک می­شود؛ این است که منابع شناختی، منابع روان­شناختی و منابع حمایتی به عنوان اصول برنامه درسی انفرادی­شده، نتایج کنکور سراسری را تحت تأثیر قرار می­دهند.
واژه‌های کلیدی: اصول برنامه درسی انفرادی شده، تجربه یادگیری، دانش آموزان، کنکور سراسری
متن کامل [PDF 429 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/10/10 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1400/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( مهر-آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها