اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوازدهم
|
متین ارسنجانی1 ، مجید ضرغام حاجبی2 ، حسن میرزاحسینی1  |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، zarghamhajebi@gmail.com |
|
چکیده: (3332 مشاهده) |
مقدمه: اضطراب امتحان یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که نقش مخرب در سلامت روانی و آموزشی دانش آموزان دارد بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوازدهم انجام شد .
روشها: در این مطالعه ی آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر سال دوازدهم منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند . 300 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و برای غربالگری آزمودنی های دارای اضطراب امتحان از پرسشنامه ساراسون و برای سوگیری شناختی از دات پروب استفاده شد. در نهایت 32 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش (16) و گروه کنترل (16) جایگزین شدند. در گروه آزمایش تعدیل سوگیری در 8 جلسه اجرا شد،قبل و بعد از مداخله،اضطراب امتحان سنجیده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه آزمایش از 93/23 به 75/17 کاهش معنادار نشان داد و در گروه کنترل از 87/23 به 06/24 رسید و تغییر معناداری نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که اصلاح سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان پایه دوازدهم مؤثر بوده است (05/0P<).
نتیجهگیری: به نظر می رسد استفاده از یک برنامه ی تعدیل سوگیری شناختی چندجلسه ای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید می تواند در درمان اضطراب امتحان کاربردهای بالینی داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید، اختلال اضطراب امتحان، دانش آموزان دختر، آزمایه دات پروب. |
|
متن کامل [PDF 595 kb]
(1353 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1398/10/13 | پذیرش: 1399/3/29 | انتشار: 1400/4/10
|
|
|
|