تأثیر الگوی نقشه مفهومی در رشد تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته آموزش پزشکی
|
کریمی مینا |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده ، minakarimi777@gmail.com |
|
چکیده: (2779 مشاهده) |
مقدمه: بسیاری از روشهای متداول آموزشی دانشگاهها، دانشآموختگانی را تربیت می کنند که از حل کوچکترین مسایل فردی و اجتماعی خود ناتوان هستند در صورتیکه روشهای آموزشی باید به گونهای طراحی شوند که یادگیرنده را به تفکر ترغیب نماید. از این رهگذر پژوهش حاضر تأثیر الگوی نقشه مفهومی در رشد تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته آموزش پزشکی را مورد واکاوی قرار داده است
روشها: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود و با استفاده از طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی آموزش پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران در سال تحصیلی 1396-1397 که دو گروه 17نفره از آنها به عنوان نمونهی در دسترس مشارکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی سنجش تفکر انتقادی کالیفرنیا و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss24 و آزمونهای کالموگروف-اسمیرنوف، تی مستقل و تحلیل کواریانس تحلیل گردید
یافتهها: تفاوتهای مشاهد شده در میزان تفکر انتقادی (04/0 = P-value) و پیشرفت تحصیلی (00/0 = P-value) بین دو گروهِ کنترل و آزمایش تنها از جهت به کارگیری الگوی نقشه مفهومی بوده و پیشآزمون تأثیر معناداری بر آن نداشته است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت الگوی نقشه مفهومی بر افزایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی بود. بنابراین اساتید و مسئولین آموزش عالی بایستی زمینه های لازم در جهت رشد تفکر انتقادی و کاربرد الگوی نقشه مفهومی را فراهم آورند. |
|
واژههای کلیدی: الگوی نقشه مفهومی، تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، روش تدریس |
|
متن کامل [PDF 458 kb]
(1143 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی دریافت: 1398/11/18 | پذیرش: 1399/4/22 | انتشار: 1400/4/10
|
|
|
|