:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 94-89 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس جهت گیری هدف پیشرفت
سعید مشتاقی
، saeed1788@gmail.com
چکیده:   (19988 مشاهده)

  چکیده

  اهداف: با توجه به اهمیت جهت‌گیری هدف و تاثیر آن در عملکرد افراد، به‌ویژه در موقعیت‌‌های تحصیلی و همچنین نقش این جهت‌گیری‌‌ها در فرآیند یادگیری- یاددهی، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه الگوی چهاروجهی اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی و تعیین نقش پیش‌بینی‌کنندگی آن در این زمینه انجام شد.

  روش‌ها: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 91-1390 روی 609 دانش‌آموز راهنمایی شهرستان دزفول که به‌روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند، انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه هدف پیشرفت الیوت و مک‌گریگور استفاده شد. میانگین درسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بود. داده‌ها به کمک شاخص‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 تحل ی ل شد.

  یافته‌‌ها: بین جهت‌گیری تسلط- گرایش، عملکرد- گرایش، عملکرد- اجتناب و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود داشت (01/0>p ). همچنین ضرایب رگرسیون نشان‌داد که جهت‌گیری تسلط- گرایش و عملکرد- گرایش پیش‌بین‌های مثبت و جهت‌گیری عملکرد- اجتناب پیش‌بین منفی متغیر پیشرفت تحصیلی هستند.

نتیجه‌‌گیری: یافته‌های این مطالعه بر اهمیت بررسی اهداف مختلف پیشرفت، و تأثیر آن بر متغیرهای تحصیلی تأکید دارد. همچنین کاربردهایی برای فعالیت‌های آموزشی پیشنهاد شده است.
واژه‌های کلیدی: انگیزش پیشرفت، جهت‌گیری هدف پیشرفت، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 245 kb]   (7171 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/11/15 | پذیرش: 1391/1/29 | انتشار: 1391/4/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها