تجارب زیسته و ادراکات دبیران از نحوه شکلگیری هویت دینی در دانشآموزان(یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی
|
اسحق شیرین کام 1، عفت عباسی2 ، علی حسینی خواه2 ، اکبر صالحی2 |
1- دانشگاه خوارزمی ، e.shirinkam61@gmail.com 2- دانشگاه خوارزمی |
|
چکیده: (1207 مشاهده) |
مقدمه: مطالعات پدیدارشناسی عموماً با ادراک یا مفاهیم، نگرش و عقاید، احساسات و عواطف افراد سروکار دارد. در اینرویکرد، با استفاده از مصاحبه میتوان تجارب افراد از پدیدهها را استخراج کرد. این مطالعه با هدف تجارب زیسته دبیران بهعنوان متخصصان در خصوص نحوه شکلگیری هویت دینی با استفاده از روش پدیدارشناسی پرداخته است.
روشها: روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان در این پژوهش، دبیران و سرگروهان درسی دوره اول متوسطه در شهر میناب بودهاند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری و با روش 7 مرحلهای کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش نمونهگیری با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انجام-گرفته است. مصاحبه با 12 نفر از دبیران که بهصورت نیمه ساختار-یافته بود تا آنجا ادامه پیدا کرد که به اشباع رسید.
یافتهها: نشان میدهد، بیان مسائل دینی در قالب داستان، بیان تجربیات شخصی در حیطه مسائل دینی، عمل به فرایض دینی بهصورت عملی و ایجاد شورونشاط در فضای کلاسهای دینی و پرسش و پاسخ بهصورت که دانشآموزان بتوانند سؤالاتی که با آنها درگیر هستند را بیان کرده و پاسخ خود را دریافت کنند جزو عواملی هستند که در گفتههای دانشآموزان بهعنوان عوامل مؤثر بر هویتیابی دینی شناساییشدهاند.
نتیجهگیری: فرآیند شکلگیری هویت دینی دانشآموزان باید در معلمان، منابع درسی و برنامه درسی پیگیری شود. در صورت هماهنگی بین این جنبهها، میتوان گفت تا حد زیادی هویت دینی دانشآموزان در مسیر درست قرار خواهد گرفت. |
|
واژههای کلیدی: هویت دینی، تجارب زیسته، دبیران، برنامه های درسی، پدیدارشناسی |
|
متن کامل [PDF 442 kb]
(667 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی دریافت: 1399/1/9 | پذیرش: 1399/3/5 | انتشار: 1401/3/10
|
|
|
|