رابطه دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان
|
زهرا شاه کرمی پور 1، هدایت تیرگر2 |
1- گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، yamahdi13286@yahoo.com 2- گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران |
|
چکیده: (22280 مشاهده) |
اهداف: آموزش توانمندسازی، ارایه دانش و مهارت بهبود مستمر کیفیت فراگیر به کارکنان است. ایده سنتی آموزش قادر به رساندن پیام نیاز به انواع دانشها و مهارتها برای توانمندی افراد نیست. با توجه به اهمیت آموزش نیروی انسانی و ارزیابی آثار آن بر افزایش عملکرد کارکنان و همچنین توانمندسازی کارکنان، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان بود. روشها: این مطالعه همبستگی و پیمایشی در 361 کارمند رسمی شعب بانک مسکن استان کرمان در سال 1388 انجام شد و 186 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از 2 پرسشنامه چگونگی اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان (34 سئوال) براساس ابعاد زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (20 سئوال) براساس ابعاد احساس شایستگی، احساس موثربودن، احساس معنیداربودن، احساس خودمختاری و احساس اعتماد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یکطرفه، رگرسیون چندمتغیره و لگ خطی با نرمافزار SPSS 16 استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره اجرا و ارزیابی دورههای آموزش ضمن خدمت 5/17±8/120 و میانگین نمره توانمندسازی 4/11±2/77 بود. بین چگونگی اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی (521/0=r؛ 0001/0=p) و همچنین مولفههای آن رابطه معنیدار مستقیم وجود داشت. متغیرهای درونداد (241/3=t؛ 001/0=p) و فرآیند (321/2=t؛ 021/0=p) بیشترین تاثیر را بر متغیر توانمندسازی داشتند. نتیجهگیری: بین چگونگی اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان در شعب بانک مسکن کرمان رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: توانمندسازی، ارزیابی، آموزش |
|
متن کامل [PDF 242 kb]
(7215 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1390/12/14 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26
|
|
|
|